• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dydaktyczna transformacja treści ekologicznych w szkole podstawowej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (16.74MB)
Autor:
Stankiewicz, Alina
Promotor:
Stawiński, Wiesław
Język: pl
Słowa kluczowe:
treść kształcenia
materiał nauczania
cele nauczania
dydaktyczna transformacja
osiągnięcia uczniów
aims of learning
syllabus
curriculum goals
didactic transformation
students' achievements
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzna-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem prof. dr hab. Wiesława Stawińskiego.
Streszczenie
Głównym celem badań było określenie ujęcia dydaktycznej transformacji ekologicznych treści w podręczniku i na lekcjach biologii oraz zbadanie jej wpływu na osiągnięcia uczniów klasy IV i VIII szkoły podstawowej. Teoretyczne badania obejmowały analizę programu nauczania szkoły podstawowej kl. IV i VIII (1990) pod kątem zgodności celów etapowych z kierunkowymi oraz korelację treści z innymi treściami biologicznymi. Analizowano zakres i układ treści, sposoby przedstawiania uczniom zagadnień ekologicznych w podręcznikach biologii kl. IV i VIII (Stępczak 1989, 1990). W badaniach eksperymentalnych przeprowadzono obserwacje lekcji, badania ankietowe oraz pomiar osiągnięć szkolnych dotyczący rozumienia treści ekologicznych znajdujących się w wyżej wymienionych podręcznikach szkolnych. Wyniki przeprowadzonych badań nad podręcznikami wskazywały, że dokonano w nich głównie dydaktycznej redukcji przy zachowaniu dużej liczby terminów naukowych. Wyniki badań testowych, ankietowych i obserwacji lekcji wskazywały, że uczniowie napotykają na duże trudności w zrozumieniu treści ekologicznych zamieszczonych w badanych podręcznikach. Badania wykazały, że istnieje konieczność ponownego dokonania dydaktycznej transformacji treści ekologicznych w programie nauczania i podręcznikach biologii dla klasy IV i VIII szkoły podstawowej.
 
The main objective of the research was to define the formulation of the didactic transformation of ecological content in biology textbooks and in the classroom, and to examine its influence on the achievements of students in their fourth and eight year of elementary school. The theoretical research included the analysis of elementary school curriculum (4 and 8 years, 1990) from the point of view of conformability of stage and guiding goals, and the correspondence of ecological content with the remaining biological material. The following issues were analysed: the scope and the arrangement of the content, methods of introducing ecological problems in biology textbooks for the years 4 and 8 (Stępczak. 1989, 1990). The experimental research included lesson observation, questionnaires and the measurement of students' achievements concerning the comprehension of ecological content in the above mentioned textbooks. The results of the conducted research have indicated that the textbooks were mainly exposed to didactic reduction while a great number of scientific terms were preserved. The results of the survey, tests and lesson observation have shown that students encounter a lot of difficulties in understanding ecological content of the textbooks under examination. The research has demonstrated that there is a necessity of the didactic transformation of ecological content of biology curriculum and the textbooks for the years 4 and 8 of elementary school.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/2015
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WGB)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image