• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Proces kształtowania pojęć z genetyki i jego uwarunkowania

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (20.07Mb)
Author:
Sternicka, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Stawiński, Wiesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
pojęcia
genetyka
motywacja
postawa
program nauczania
concepts
genetics
motivation
attitude
syllabus teaching
Date: 1997
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzna-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem Prof. zw. dr hab. Wiesława Stawińskiego.
Abstract
Głównym celem pracy jest poznanie sposobów kształtowania pojęć z genetyki. W części teoretycznej dokonano analizy programów nauczania biologii, poglądów odnośnie metod nauczania genetyki, literatury dotyczącej pojęć. Skonstruowano strukturę pojęć z genetyki. Obserwacje lekcji wykazały, że w większości przypadków jest to niepełna indukcja. Poprzez badania ankietowe nauczycieli i uczniów określono stopień trudności dla poszczególnych zagadnień z genetyki i odpowiadających im pojęć. Skala Likerta posłużyła do dwukrotnego badania postaw uczniów wobec genetyki, które wykazały tendencję spadkową. Za pomocą testu dokonano oceny wiedzy uczniów z genetyki, średni wynik dla wersji A i B wynosi odpowiednio 50% i 51%. Wzorem R-Pearsona obliczono współczynniki korelacji dla zmiennych: motywacji wstępnej, końcowej i wyniku testu. Badania wykazały brak zależności między motywacją uczniów (postawą) a ich wiedzą z genetyki.
 
The main aim of the dissertation is to find out the ways in which concepts in genetics are formed. The theoretical part is devoted to the analysis of biology teaching syllabuses, views concerning the teaching methods of genetics, and also the literature on concepts. Lesson observations have shown that in the majority of cases it is an incomplete induction. By means of questionnaire research the difficulty level for particular issues in genetics and for the corresponding concepts has been measured. The Likert's scale has formed the basis for two examinations of students' attitudes towards genetics. This has shown a falling tendency. By means of a test students' knowledge of genetics has been examined. The results for version A and B are 50% and 51% respectively. The coefficient of correlation between the variables: initial motivation, final motivation and test results has been measured by Pearsons R-formula. The research has shown no relation between the students' motivation (attitude), and their knowledge in genetics.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/2018
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WGB)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image