• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa : propozycja dydaktyczna

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 116 (21.27MB)
Autor:
Kąkol, Henryk
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
statystyka
rachunek prawdopodobieństwa
studia i nauczanie
Data: 1990
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Niniejsza praca skrada się z: - książki zawierającej podstawowe treści ze statystyki opisowej i rachunku prawdopodobieństwa, - zestawu foliogramów pomocnych w prowadzeniu lekcji, - siatek różnych “dziwnych" kostek sześciennych, - instrukcji programowej do komputera “Spectrum”, - kasety zawierającej programy komputerowe oraz tablice różnych danych. Przeznaczona jest głównie dla nauczycieli matematyki szkoły podstawowej, gdyż treści tej propozycji na ogół pokrywają się z wymaganiami programowymi obowiązującymi w nauczaniu matematyki w klasach od 5 do 8, niewielkie odstępstwa dotyczą jedynie pojęcia wartości oczekiwanej, które zostało sformułowane w książce, a nie występuje explicite w programie nauczania. Prezentowana propozycja dydaktyczna oparta jest na różnorodnych zadaniach o treści zaczerpniętej bezpośrednio z życia, z najbliższego otoczenia dziecka, dotyka problemów, z którymi uczeń spotyka się codziennie. W dużym stopniu eksponowane są gry, zabawy, opowiadania, historyjki - zarówno współczesne, jak i takie, którymi pasjonowano się w przeszłości. Do wyjaśniania pojawiających się tu zazwyczaj problemów zostały użyte różne modele, takie jak diagramy, tabele, wielokąty, kwadraty, "drzewa”. Pokazane zostały także sposoby wykorzystania różnorodnych pomocy naukowych, między innymi komputera. Książka powstała na podstawie obserwacji eksperymentów prowadzonych w tym zakresie zarówno przez autora, jak i nauczycieli praktyków, a także studentów piszących prace seminaryjne i magisterskie. Opisane w niej dyskusje i zdarzenia to autentyczne sytuacje, które miałу miejsce podczas konkretnych lekcji przeprowadzonych w normalnych warunkach szkolnych. Publikacja ta ma nietypową formę - jest opowiadaniem uczennicy o przeżytych przez nią w szkole podstawowej lekcjach ze statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. To opowiadanie o stosunku do poznawanych stopniowo treści matematycznych, o trudnościach w opanowaniu tych treści, o przeżyciach związanych z takim, a nie innym sposobem prowadzenia lekcji, o zachowaniu i reakcjach innych koleżanek i kolegów ma na celu pokazać, jak przedstawia się matematyka w oczach dziecka - a przedstawia się ona niejednokrotnie zupełnie inaczej i niż widzi to nauczyciel. Znajomość reakcji dzieci, ich zainteresowań , oraz dostrzeganie trudności w zrozumieniu i opanowaniu pojęć matematycznych przez poszczególnych uczniów, w prowadzonych przez nich rozumowaniach mogą w znacznym stopniu być nauczycielowi pomocne w trakcie organizowania procesu nauczania i uczenia się. Pozycja przeznaczona jest w zasadzie dla nauczyciela matematyki w szkole podstawowej - w niekonwencjonalny sposób przekazuje czytelnikowi określoną porcję wiadomości merytorycznych, a jednocześnie jest pewnego rodzaju przewodnikiem metodycznym, w którym można znaleźć gotowe scenariusze lekcji, proponowane do rozwiązywania zadania i ćwiczenia, opisane sposoby użycia komputera, zalecane metody pracy, a przede wszystkim przykłady problemowego nauczania matematyki. Nieco odmienny charakter ma jedynie rozdział ostatni, w którym pokazane zostały różne sposoby graficznego prezentowania danych, a w szczególności sposoby stosowane w roczniku statystycznym i w środkach masowego przekazu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2046
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WMFT)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image