Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w szkole publicznej
View/ Open
Author:
Dyduch, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Wyczesany, Janina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
sytuacja społecznauczeń niepełnosprawny
szkoła publiczna
social status
disabled pupil
public school
Date: 1997
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska pisana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Janiny Wyczesany.Abstract
Celem badań była diagnoza społecznych uwarunkowań sytuacji uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w szkole
publicznej. Analiza objęła podstawowe czynniki: indywidualne, społeczne i pedagogiczne. Jako wiodące metody
przyjęto sondaż diagnostyczny oraz metodę indywidualnych przypadków. Posłużono się następującymi technikami
badawczymi: analizą dokumentacji szkolnej, medycznej, psychologicznej, wywiadem, obserwacją, technikami pomiaru
osiągnięć szkolnych, technikami socjometrycznymi, technikami statystycznymi. Badania prowadzone w latach 1987-1997
wykazały, iż sytuacja uczniów niepełnosprawnych w szkole publicznej była niekorzystna gdyż uczniowie ci:
• osiągali niskie wyniki w nauce,
• przejawiali cechy złego przystosowania społecznego,
• w grupie rówieśniczej osiągali niski status społeczny, a przez kolegów z klasy byli izolowani,
• przejawiali niski poziom aktywności społecznej.
W obecnych warunkach szkoła publiczna nie jest właściwie przygotowana do przyjęcia uczniów z obniżoną sprawnością
intelektualną, albowiem nie jest w stanie zapewnić tym uczniom optymalnych warunków ich wszechstronnego rozwoju,
ani skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej stymulującej ten rozwój. The aim this study was to diagnose the social conditionings the mentally handicapped pupils have been subjected to
at public school. An analysis included all the main individual, social and pedagogical factors. The diagnostic
sounding and method of individual cases were adopted as leading methods. The following techniques of research were
employed: analysis of school, medical and psychological documentation, interview, observation, technique for
evaluation of school attainments as well as the sociometric and statistical techniques. The studies carried out in
the 1987-1997 indicated the disadvantageous position of disabled pupils at public schools, because these pupils:
• earned poor scores,
• showed characteristics of bad social adaptation,
• reached a low social status within the group of pupils of the same age and they were isolated by their school friends,
• showed a low level of social activity.
A public school has not been properly prepared yet to take the pupils with learning disability, since it is unable
to provide them with neither optimal conditions for allaround development nor effective psychological and
pedagogical assistance to stimulate their development.