• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w szkole publicznej

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (22.20Mb)
Author:
Dyduch, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Wyczesany, Janina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
sytuacja społeczna
uczeń niepełnosprawny
szkoła publiczna
social status
disabled pupil
public school
Date: 1997
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska pisana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Janiny Wyczesany.
Abstract
Celem badań była diagnoza społecznych uwarunkowań sytuacji uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w szkole publicznej. Analiza objęła podstawowe czynniki: indywidualne, społeczne i pedagogiczne. Jako wiodące metody przyjęto sondaż diagnostyczny oraz metodę indywidualnych przypadków. Posłużono się następującymi technikami badawczymi: analizą dokumentacji szkolnej, medycznej, psychologicznej, wywiadem, obserwacją, technikami pomiaru osiągnięć szkolnych, technikami socjometrycznymi, technikami statystycznymi. Badania prowadzone w latach 1987-1997 wykazały, iż sytuacja uczniów niepełnosprawnych w szkole publicznej była niekorzystna gdyż uczniowie ci: • osiągali niskie wyniki w nauce, • przejawiali cechy złego przystosowania społecznego, • w grupie rówieśniczej osiągali niski status społeczny, a przez kolegów z klasy byli izolowani, • przejawiali niski poziom aktywności społecznej. W obecnych warunkach szkoła publiczna nie jest właściwie przygotowana do przyjęcia uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną, albowiem nie jest w stanie zapewnić tym uczniom optymalnych warunków ich wszechstronnego rozwoju, ani skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej stymulującej ten rozwój.
 
The aim this study was to diagnose the social conditionings the mentally handicapped pupils have been subjected to at public school. An analysis included all the main individual, social and pedagogical factors. The diagnostic sounding and method of individual cases were adopted as leading methods. The following techniques of research were employed: analysis of school, medical and psychological documentation, interview, observation, technique for evaluation of school attainments as well as the sociometric and statistical techniques. The studies carried out in the 1987-1997 indicated the disadvantageous position of disabled pupils at public schools, because these pupils: • earned poor scores, • showed characteristics of bad social adaptation, • reached a low social status within the group of pupils of the same age and they were isolated by their school friends, • showed a low level of social activity. A public school has not been properly prepared yet to take the pupils with learning disability, since it is unable to provide them with neither optimal conditions for allaround development nor effective psychological and pedagogical assistance to stimulate their development.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/2055
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image