Show simple item record

dc.contributor.advisorWyczesany, Janinapl_PL
dc.contributor.authorDyduch, Ewapl_PL
dc.date.accessioned2017-10-13T10:19:31Z
dc.date.available2017-10-13T10:19:31Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2055
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska pisana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Janiny Wyczesany.pl_PL
dc.description.abstractCelem badań była diagnoza społecznych uwarunkowań sytuacji uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w szkole publicznej. Analiza objęła podstawowe czynniki: indywidualne, społeczne i pedagogiczne. Jako wiodące metody przyjęto sondaż diagnostyczny oraz metodę indywidualnych przypadków. Posłużono się następującymi technikami badawczymi: analizą dokumentacji szkolnej, medycznej, psychologicznej, wywiadem, obserwacją, technikami pomiaru osiągnięć szkolnych, technikami socjometrycznymi, technikami statystycznymi. Badania prowadzone w latach 1987-1997 wykazały, iż sytuacja uczniów niepełnosprawnych w szkole publicznej była niekorzystna gdyż uczniowie ci: • osiągali niskie wyniki w nauce, • przejawiali cechy złego przystosowania społecznego, • w grupie rówieśniczej osiągali niski status społeczny, a przez kolegów z klasy byli izolowani, • przejawiali niski poziom aktywności społecznej. W obecnych warunkach szkoła publiczna nie jest właściwie przygotowana do przyjęcia uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną, albowiem nie jest w stanie zapewnić tym uczniom optymalnych warunków ich wszechstronnego rozwoju, ani skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej stymulującej ten rozwój.pl_PL
dc.description.abstractThe aim this study was to diagnose the social conditionings the mentally handicapped pupils have been subjected to at public school. An analysis included all the main individual, social and pedagogical factors. The diagnostic sounding and method of individual cases were adopted as leading methods. The following techniques of research were employed: analysis of school, medical and psychological documentation, interview, observation, technique for evaluation of school attainments as well as the sociometric and statistical techniques. The studies carried out in the 1987-1997 indicated the disadvantageous position of disabled pupils at public schools, because these pupils: • earned poor scores, • showed characteristics of bad social adaptation, • reached a low social status within the group of pupils of the same age and they were isolated by their school friends, • showed a low level of social activity. A public school has not been properly prepared yet to take the pupils with learning disability, since it is unable to provide them with neither optimal conditions for allaround development nor effective psychological and pedagogical assistance to stimulate their development.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectsytuacja społecznapl_PL
dc.subjectuczeń niepełnosprawnypl_PL
dc.subjectszkoła publicznapl_PL
dc.subjectsocial statusen_EN
dc.subjectdisabled pupilen_EN
dc.subjectpublic schoolen_EN
dc.titleSytuacja dzieci niepełnosprawnych w szkole publicznejpl_PL
dc.title.alternativeStatus of disabled children at public schoolen_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record