• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kształtowanie wrażliwości moralnej uczniów klas początkowych techniką swobodnych tekstów

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (16.41Mb)
Author:
Magda, Marzenna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Duraj-Nowakowa, Krystyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wrażliwość moralna
uczniowie klas I
teksty C. Freineta
moral sensibility
nursery pupils
C. Freinet's texts
Date: 1997
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem Prof. Dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej.
Abstract
Podstawowym terminem jest wrażliwość moralna, którą zinterpretowano jako skłonność podmiotu do reagowania napięciem psycho-nerwowym na sytuacje moralne, w wyniku czego dziecko dostrzega problemy i odczuwa potrzebę ich rozwiązania. Globalnie problem sformułowano w postaci pytania: "Jakie znaczenie ma technika swobodnych tekstów w kształtowaniu wrażliwości moralnej uczniów klas początkowych (szczególnie uwzględniając trzecioklasistów w badaniach eksperymentalnych)? Sondażem diagnostycznym, który realizowano w latach 1993-96, objęto 648 uczniów kl. I-III. Badania wzbogacono o eksperyment pedagogiczny, przeprowadzony w 1996 r. w kl. III (210 respondentów). Na podstawie danych empirycznych stwierdzono, że istnieje znaczny związek i wysoka zależność między badanymi zmiennymi oraz zachodzi istotna różnica między porównywalnymi grupami na poziomie 0,05. Zatem technika swobodnych tekstów ma średnie znaczenie w kształtowaniu wrażliwości moralnej. Osiągnięte wyniki badań upoważniają do postulowania szerszego wprowadzenia techniki swobodnych tekstów C.Freineta do nauczania początkowego.
 
The basic term is moral sensibility which has been interpreted as the uinclination of an individual to react with a psycho-nervous tension to moral situations. As a result, a child can see the problems and perceives the necessity to solve them. Globally, the problem was formulated as a question: "What is the role of the free text technique moral in shaping moral sensibility of nursery pupils (specially as regards pupils of the third grade in the experimental research)?" A diagnostic test was conducted in the years 1993-96 among 648 pupils of the first to third grade. The research was enriched with a pedagogical experiment, conducted among third gradess in 1996 (210 respondents). Basing on the empirical data it has been confirmed that there is an important link and high dependence among the variables under research, and there exists a considerable distinction between the comparable groups on the level 0.05. Therefore the free text technique is of secondary impotance in shaping moral sensibility. The acquired results allow us to postulate a wider application of C.Freinet's free text technique to nursery teaching.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/2059
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image