Show simple item record

dc.contributor.advisorDuraj-Nowakowa, Krystynapl_PL
dc.contributor.authorMagda, Marzennapl_PL
dc.date.accessioned2017-10-19T10:34:09Z
dc.date.available2017-10-19T10:34:09Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2059
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem Prof. Dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej.pl_PL
dc.description.abstractPodstawowym terminem jest wrażliwość moralna, którą zinterpretowano jako skłonność podmiotu do reagowania napięciem psycho-nerwowym na sytuacje moralne, w wyniku czego dziecko dostrzega problemy i odczuwa potrzebę ich rozwiązania. Globalnie problem sformułowano w postaci pytania: "Jakie znaczenie ma technika swobodnych tekstów w kształtowaniu wrażliwości moralnej uczniów klas początkowych (szczególnie uwzględniając trzecioklasistów w badaniach eksperymentalnych)? Sondażem diagnostycznym, który realizowano w latach 1993-96, objęto 648 uczniów kl. I-III. Badania wzbogacono o eksperyment pedagogiczny, przeprowadzony w 1996 r. w kl. III (210 respondentów). Na podstawie danych empirycznych stwierdzono, że istnieje znaczny związek i wysoka zależność między badanymi zmiennymi oraz zachodzi istotna różnica między porównywalnymi grupami na poziomie 0,05. Zatem technika swobodnych tekstów ma średnie znaczenie w kształtowaniu wrażliwości moralnej. Osiągnięte wyniki badań upoważniają do postulowania szerszego wprowadzenia techniki swobodnych tekstów C.Freineta do nauczania początkowego.pl_PL
dc.description.abstractThe basic term is moral sensibility which has been interpreted as the uinclination of an individual to react with a psycho-nervous tension to moral situations. As a result, a child can see the problems and perceives the necessity to solve them. Globally, the problem was formulated as a question: "What is the role of the free text technique moral in shaping moral sensibility of nursery pupils (specially as regards pupils of the third grade in the experimental research)?" A diagnostic test was conducted in the years 1993-96 among 648 pupils of the first to third grade. The research was enriched with a pedagogical experiment, conducted among third gradess in 1996 (210 respondents). Basing on the empirical data it has been confirmed that there is an important link and high dependence among the variables under research, and there exists a considerable distinction between the comparable groups on the level 0.05. Therefore the free text technique is of secondary impotance in shaping moral sensibility. The acquired results allow us to postulate a wider application of C.Freinet's free text technique to nursery teaching.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectwrażliwość moralnapl_PL
dc.subjectuczniowie klas Ipl_PL
dc.subjectteksty C. Freinetapl_PL
dc.subjectmoral sensibilityen_EN
dc.subjectnursery pupilsen_EN
dc.subjectC. Freinet's textsen_EN
dc.titleKształtowanie wrażliwości moralnej uczniów klas początkowych techniką swobodnych tekstówpl_PL
dc.title.alternativeShaping moral sensibility of primary pupils through the free text techniqueen_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record