• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uważne czytanie : w kręgu liryki XX wieku

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 286 (2.802MB)
Autor:
Baluch, Alicja
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-026-0
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
uważne czytanie
liryka
teksty poetyckie
utwory literackie
poezja liryczna polska
close reading
Data: 2000
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Przedstawione tu taktyki dociekliwego czytania (close reading) mieszczą się w porządku sztuki interpretacji, która w koncepcji Janusza Sławińskiego obejmuje drugą fazę procesu interpretacji. Wskazane pole działania należy więc przede wszystkim do odbiorcy-badacza, ale może także stanowić przestrzeń dla krytycznych penetracji czytelnika-znawcy, który wykorzystując swoje bogate oczytanie i wrażliwość estetyczną, potrafi zbudować w akcie konkretyzacji i późniejszej wypowiedzi metatekstowej - rzecz wartościową (Roman Ingarden określiłby ją jako przedmiot estetyczny - dzieło sztuki). Omawiane w kolejnych rozdziałach tej książki sposoby uważnego czytania, korzystające z doświadczeń intertekstualizmu, psychoanalizy, krytyki tematycznej i feministycznej, stylów odbioru, korespondencji sztuk, paidii - występujących tu jako kategorie estetyczne, palimpsestów i medytacji przez literaturę mogą, a nawet powinny być naśladowane w potocznej praktyce lekturowej, w której należy rozpoznać znaczące elementy utworu, odkryć „chwyty” spinające całości, dobrać odpowiednie konteksty towarzyszące dziełu, a równocześnie zachować przyjemność płynącą z lektury, poddać się jej harmonizującemu działaniu. Wybrane i zaprezentowane tu teksty poetyckie zakorzenione są w liryce XX wieku, którą cechuje różnorodność użytych przez poetów języków. Czy ich znajomość odsłoni tajemnice, które kryją się w poezji i które ukryte są głęboko w jej odbiorcach - tych czytelnikach, którzy czytając uważnie utwory literackie, czytają też siebie?
URI
http://hdl.handle.net/11716/2106
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image