Placówka przedszkolna w Małopolsce miejscem współpracy nauczycieli
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Grochowalska, Magdalena
Sajdera, Jolanta
Źródło: Szkoła jako organizacja ucząca się? : perspektywa ewaluacji zewnętrznej / redakcja naukowa Iwona Ocetkiewicz. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Wydawnictwo Naukowe UP, 2017. - S. [11]-36.
Język: pl
Słowa kluczowe:
ewaluacja zewnętrznawspółpraca nauczycieli
nauczyciel przedszkola
external evaluation
preschool teacher
teachers’ cooperation
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W prezentowanym tekście przedstawiono wyniki badań dotyczące raportów z zewnętrznej
ewaluacji całościowej, przeprowadzonej w okresie od 1 września 2013 do 31 grudnia
2013 roku w 31 przedszkolach publicznych i niepublicznych w Małopolsce. W artykule odniesiono
się do funkcjonalności zadań i wymagań przyjmowanych przez SEO w celu szacowania
jakości współpracy nauczycieli przedszkoli. Analizowany materiał empiryczny obejmuje
dane poewaluacyjne opisujące realizację wymagania siódmego: „Nauczyciele współpracują
w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych”. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie,
w jakim zakresie treści raportów i przyjęty w nich język opisu oddaje rzeczywisty poziom
spełniania wymagania przez wspólnoty nauczycieli. Ze względu na rodzaj danych przeprowadzono
analizę ilościową pokazującą stan ewaluacji całościowej w Małopolsce w zakresie
wymagania siódmego, a następnie dokonano analizy jakościowej zawartości umieszczanych
w raportach treści komentarzy wizytatorów. Zwrócono uwagę na sposób uzasadniania przyznanego
poziomu spełniania wymagań dotyczącego współpracy nauczycieli. W części końcowej
artykułu wskazano możliwe kierunki i zakresy zmian w interpretacji danych poewaluacyjnych
dokonywanych przez zespoły wizytatorów SEO. The presented text shows the results of the study regarding the reports from the external
overall evaluation, conducted between 1st September 2013 and 31st December 2013 in
31 public and non-public preschools in the Małopolska district. The article refers to the
functionality of the tasks and requirements accepted by the SEO in order to assess the quality
of cooperation of preschool teachers. The analyzed empirical material comprises post-evaluation
data describing the realization of requirement seven: „Teachers cooperate in planning
and realizing educational processes”. The study aimed at finding the answer to the question,
in what range the contents of the reports and the accepted description language reflect the
true level of meeting the requirement by the teacher communities. Because of the type of data
collected, the quantitative analysis was conducted, presenting the state of overall evaluation
in Małopolska in the range of meeting requirement seven, and later the qualitative analysis,
regarding the contents of the inspectors’ comments included in the reports, was conducted.
Attention was put to the way of justify the given level of following the requirements regarding
the level of teachers’ cooperation. The final part of the article points towards the possible
change directions and ranges in the way of interpreting the post-evaluation data conducted
by the SEO inspector teams.