Działania szkół i nauczycieli na rzecz poprawy jakości procesu kształcenia. Intencje i rzeczywistość
Author:
Włodarczyk, Ewelina
Ziarko, Andrzej
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Szkoła jako organizacja ucząca się? : perspektywa ewaluacji zewnętrznej / redakcja naukowa Iwona Ocetkiewicz. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Wydawnictwo Naukowe UP, 2017. - S. [53]-83.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
metody kształcenianowatorstwo nauczycieli
uczenie się
nadzór pedagogiczny
learning
pedagogical supervision
teachers’ innovation
teaching methods
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł stanowi próbę analizy działań podejmowanych przez szkołę i nauczycieli na rzecz
poprawy jakości kształcenia w województwie małopolskim. Na podstawie danych uzyskanych
przez wizytatorów kuratoriów oświaty w latach 2013–2014 i zamieszczonych
na platformie nadzoru pedagogicznego (NPSEO2) szczegółowej analizie poddano jedno
z wymagań zawartych w obowiązującym wówczas Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 10 maja 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego,
tj. „Procesy edukacyjne zorganizowane są w sposób sprzyjający uczeniu się”.
Pozwoliło to na sformułowanie wniosków dotyczących dwóch obszarów charakteryzujących
to wymaganie: „Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb
ucznia, grupy i klasy” oraz „W szkole lub placówce stosowane są nowatorskie rozwiązania
służące rozwojowi uczniów”. The hereby article is an attempt to analyze the actions taken by the school and teachers for
the improvement of the teaching quality in the Małopolska Voivodeship. Based on the data
obtained by the inspectors from the board of education in the years 2013/2014 and placed
on the pedagogical supervision platform (NPSEO2), a detailed analysis was conducted on
one of the requirements included in the then-binding ordinance of the Minister of National
Education from 10th May 2013 changing the ordinance on the pedagogical supervision, i.e.
“Educational processes are organized in a way that facilitates learning”. This allowed for the
formulation of conclusions regarding two areas characterizing this requirement: “Teachers
use different work methods adapted to the student, group, and class needs” and “The
schools or facility uses innovative solutions serving the students’ development”.