Rozwój intuicyjnego rozumienia podobieństwa w nauczaniu matematyki
dc.contributor.advisor | Siwek, Helena | pl_PL |
dc.contributor.author | Swoboda, Ewa | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2018-01-11T14:15:43Z | |
dc.date.available | 2018-01-11T14:15:43Z | |
dc.date.issued | 1994 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2232 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Heleny Siwek. | pl_PL |
dc.description.abstract | Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdz. I ukazuje podobieństwo w historycznym rozwoju geometrii oraz zawiera przegląd podręcznikowych ujęć tego pojęcia. Rozdz. II zawiera podbudowę psychologiczno-pedagogiczną (teoria kształtowania pojęć L. S. Wygotskiego oraz teoria M. Hejny’ego). W rozdz. III opisuję i kataloguję wcześniejsze badania empiryczne dotyczące rozumienia podobieństwa geometrycznego. Rozdz. IV poświęcony jest opisowi własnych badań empirycznych prowadzonych w latach 1989-1992 wśród uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Badania były wieloetapowe, wyniki wcześniejszych etapów służyły jako hipotezy w etapach następnych. Celem badań było szukanie odpowiedzi na pytanie: jak przebiega rozwój intuicyjnego rozumienia podobieństwa na etapie przeddefinicyjnym oraz jak to intuicyjne rozumienia może być wykorzystane w systematycznej nauce o podobieństwie. Uzyskane wyniki sugerują niezgodność dotychczasowe praktyki nauczania z naturalną drogą rozwoju kompetencji dziecka. Rozdz. V zawiera pewne propozycje rozwiązań metodycznych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | intuicja | pl_PL |
dc.subject | rozumienie | pl_PL |
dc.subject | podobieństwo matematyczne | pl_PL |
dc.subject | nauczanie | pl_PL |
dc.subject | model | pl_PL |
dc.subject | powiększanie figur | pl_PL |
dc.title | Rozwój intuicyjnego rozumienia podobieństwa w nauczaniu matematyki | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |