Show simple item record

dc.contributor.advisorGrochmal-Bach, Bożenapl_PL
dc.contributor.authorRorat, Marzenapl_PL
dc.date.accessioned2018-01-16T17:31:47Z
dc.date.available2018-01-16T17:31:47Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2262
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Bożeny Grochmal-Bach.pl_PL
dc.description.abstractW dysertacji doktorskiej opisano wybrane aspekty funkcjonowania dzieci astmatycznych w szkołach powszechnych. Badaniami objęto 100-osobową grupę dzieci chorych oraz 100-osobową grupę kontrolną. Zastosowano następujące techniki i narzędzia gromadzenia materiału empirycznego: dwa testy projekcyjne (rysunkowe) „Drzewo” K. Kocha i "Narysuj człowieka" Goudenougha, dwa kwestionariusze „Zachowania się ucznia” B. Markowskiej i "Jaki jestem" L. Niebrzydowskiego, ankiety (dla nauczycieli i rodziców) oraz rozmowę z dziećmi. Dla potrzeb niniejszej pracy opracowano eksperyment pedagogiczny (terapię kreatywną). Własny model terapii kreatywnej oparto na pięciu współczynnikach: ćwiczenia oddechowe (jogi), terapia muzyką, terapia ruchem, psychorysunkach, biblioterapii oraz rozmowy z dziećmi. Eksperymentem objęto 32 osoby chore oraz 32 osoby z grupy kontrolnej. Kompleksowa terapia kreatywna jest obecnie najbardziej popularną i aktualną formą terapii. W rozprawie podjęto niezwykle ważne pedagogicznie i społecznie zagadnienia - wskazano na aspekty lecznicze pracy edukacyjnej nauczyciela. Rozprawa ma szczególne znaczenia teoretyczne i prakseologiczne dla współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej. Wskazuje bowiem na szeroki kontekst możliwości i form wykorzystania w procesie edukacji wczesnoszkolnej tzw. nauczania integracyjnego i metod terapeutycznych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectterapia kreatywnapl_PL
dc.subjectastma oskrzelowapl_PL
dc.subjectdziecko astmatycznepl_PL
dc.subjectszkoła powszechnapl_PL
dc.subjectaspekty funkcjonowaniapl_PL
dc.titleWybrane aspekty funkcjonowania dzieci astmatycznych w środowisku szkolnym. Badania w klasach I-III.pl_PL
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record