dc.description.abstract | W dysertacji doktorskiej opisano wybrane aspekty funkcjonowania dzieci astmatycznych w szkołach powszechnych.
Badaniami objęto 100-osobową grupę dzieci chorych oraz 100-osobową grupę kontrolną. Zastosowano następujące
techniki i narzędzia gromadzenia materiału empirycznego: dwa testy projekcyjne (rysunkowe) „Drzewo” K. Kocha i
"Narysuj człowieka" Goudenougha, dwa kwestionariusze „Zachowania się ucznia” B. Markowskiej i "Jaki jestem" L.
Niebrzydowskiego, ankiety (dla nauczycieli i rodziców) oraz rozmowę z dziećmi. Dla potrzeb niniejszej pracy
opracowano eksperyment pedagogiczny (terapię kreatywną). Własny model terapii kreatywnej oparto na pięciu
współczynnikach: ćwiczenia oddechowe (jogi), terapia muzyką, terapia ruchem, psychorysunkach, biblioterapii oraz
rozmowy z dziećmi. Eksperymentem objęto 32 osoby chore oraz 32 osoby z grupy kontrolnej. Kompleksowa terapia
kreatywna jest obecnie najbardziej popularną i aktualną formą terapii. W rozprawie podjęto niezwykle ważne
pedagogicznie i społecznie zagadnienia - wskazano na aspekty lecznicze pracy edukacyjnej nauczyciela. Rozprawa ma
szczególne znaczenia teoretyczne i prakseologiczne dla współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej. Wskazuje bowiem na
szeroki kontekst możliwości i form wykorzystania w procesie edukacji wczesnoszkolnej tzw. nauczania integracyjnego
i metod terapeutycznych. | pl_PL |