Rozwój procedur stosowanych przez uczniów klas V-VIII przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych
Author:
Demby, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Turnau, Stefan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
proceduryhierarchia trudności
przekształcenia algebraiczne
uczniowie o różnym stopniu sukcesu w przekształceniach algebraicznych
rozwój procedur
rola wiedzy arytmetycznej w procedurach
Date: 1994
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dra hab. Stefana Turnaua na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.Abstract
Celem opisanych badań było uzyskanie informacji do wstępnego opisu procesu uczenia się przekształceń algebraicznych (u uczniów w wieku 13-15 lat)
Oto zasadnicze tezy pracy:
1. Funkcjonujące w tradycji metodycznej przekonanie o tym, że uczniowie wykonują przekształcenia algebraiczne w oparciu o pięć podstawowych praw działań (aksjomaty pierścienia algebraicznego) okazało się niesłuszne.
2. Analiza stopnia trudności przekształceń (tj. procentów niepoprawnych odpowiedzi) i rodzaju trudności przekształceń (typów popełnionych błędów) unaoczniła fakt grupowania się pewnych typów przekształceń – tworzenia się regularnych hierarchii trudności, wynikających z procedur uczniowskich.
3. Wśród uczniów przekształcających wyrażenia algebraiczne wyłaniają się trzy grupy różniące się stopniem sukcesu w przekształceniach tożsamościowych, stosujące odmienne kombinacje typów procedur (procedury ich ulegają też zazwyczaj innym rodzajom przemian). Fakt ten sugeruje funkcjonowanie co najmniej trzech różnych dróg rozwoju uczniów w zakresie przekształceń algebraicznych (dwie prowadzą często do sukcesu).