dc.contributor.advisor | Turnau, Stefan | pl_PL |
dc.contributor.author | Demby, Agnieszka | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2018-01-19T07:04:23Z | |
dc.date.available | 2018-01-19T07:04:23Z | |
dc.date.issued | 1994 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2274 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dra hab. Stefana Turnaua na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem opisanych badań było uzyskanie informacji do wstępnego opisu procesu uczenia się przekształceń algebraicznych (u uczniów w wieku 13-15 lat)
Oto zasadnicze tezy pracy:
1. Funkcjonujące w tradycji metodycznej przekonanie o tym, że uczniowie wykonują przekształcenia algebraiczne w oparciu o pięć podstawowych praw działań (aksjomaty pierścienia algebraicznego) okazało się niesłuszne.
2. Analiza stopnia trudności przekształceń (tj. procentów niepoprawnych odpowiedzi) i rodzaju trudności przekształceń (typów popełnionych błędów) unaoczniła fakt grupowania się pewnych typów przekształceń – tworzenia się regularnych hierarchii trudności, wynikających z procedur uczniowskich.
3. Wśród uczniów przekształcających wyrażenia algebraiczne wyłaniają się trzy grupy różniące się stopniem sukcesu w przekształceniach tożsamościowych, stosujące odmienne kombinacje typów procedur (procedury ich ulegają też zazwyczaj innym rodzajom przemian). Fakt ten sugeruje funkcjonowanie co najmniej trzech różnych dróg rozwoju uczniów w zakresie przekształceń algebraicznych (dwie prowadzą często do sukcesu). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | procedury | pl_PL |
dc.subject | hierarchia trudności | pl_PL |
dc.subject | przekształcenia algebraiczne | pl_PL |
dc.subject | uczniowie o różnym stopniu sukcesu w przekształceniach algebraicznych | pl_PL |
dc.subject | rozwój procedur | pl_PL |
dc.subject | rola wiedzy arytmetycznej w procedurach | pl_PL |
dc.title | Rozwój procedur stosowanych przez uczniów klas V-VIII przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |