Kształcenie literackie w szkołach zawodowych w Polsce 1918-1939
View/ Open
Author:
Budrewicz, Zofia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Uryga, Zenon
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
szkolnictwo zawodowekształcenie literackie
programy nauczania
podręczniki szkolne
cele i metody nauczania
treści kształcenia
wychowanie
literatura
dzieje nauczania
Date: 1993
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Zenona Urygi.Abstract
Celem pracy było opisanie miejsca i roli kształcenia literackiego w szkołach zawodowych okresu międzywojennego. W
rozprawie przebadano ponad 100 programów nauczania, kilkanaście podręczników, a także propozycje metodyczne
nauczycieli praktyków oraz publicystykę związaną z dyskusjami wokół nowych propozycji programowych. Na tej
podstawie zrekonstruowano obraz kształcenia literackiego w szkołach zawodowych z lat 1918-1939. Wskazano
jednocześnie na trwałe osiągnięcia dydaktyki literatury w wypracowywaniu spójnych założeń koncepcji nauczania i
wychowania (zwłaszcza kulturoznawczej i lekturoznawczej). Scharakteryzowano także tworzenie się podstaw teorii
podręcznika literatury w szkołach zawodowych omawianego okresu.