Ekspresja i komunikacja językowa dziecka przedszkolnego na przykładzie wyrażeń dźwiękonaśladowczych
dc.contributor.advisor | Rittel, Teodozja | pl_PL |
dc.contributor.author | Łata, Wanda | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2018-01-29T08:14:35Z | |
dc.date.available | 2018-01-29T08:14:35Z | |
dc.date.issued | 1993 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/2379 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem doc. dr hab. Teodozji Rittel. | pl_PL |
dc.description.abstract | Praca ma charakter interdyscyplinarny, stojąc na pograniczu językoznawstwa psychologii i pedagogiki. Przedmiotem rozważań jest komunikacja językowa dziecka w wieku przedszkolnym rozpatrywana ze względu na jej afektywne nacechowanie, czemu służą głównie, ale nie tylko, wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Rozprawa składa się z wprowadzenia, czterech merytorycznych części, podsumowania i przypisów. W postaci załącznika przytoczone zostały materiały ankiety oraz propozycje zastosowań metodycznych. Chcąc operować odpowiednio dużym, a zarazem usystematyzowanym materiałem zgromadzono ponad 200 odpowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym na pytania prowokując odpowiedź, czyli powodując użycie lub rozpoznanie usłyszanych wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Pozwoliło to sformułować hipotezę wstępną wg. której: komunikacja dziecka przedszkolnego ma charakter afektywny. Praca ma kilka celów. Najważniejszy z nich poznawczy, drugi - metodologiczny, trzeci - dostarczenie materiału językowego z zakresu onomatopei dziecięcych, a ostatni edukacyjny. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | ekspresja | pl_PL |
dc.subject | komunikacja | pl_PL |
dc.subject | wyrażenia dźwiękonaśladowcze | pl_PL |
dc.subject | komunikacja afektywna | pl_PL |
dc.subject | akty mowy | pl_PL |
dc.subject | dzieci w wieku przedszkolnym | pl_PL |
dc.subject | funkcja ekspresywna | pl_PL |
dc.subject | funkcja impresywna | pl_PL |
dc.subject | mowa egocentryczna | pl_PL |
dc.subject | dyskurs przedszkolny | pl_PL |
dc.subject | funkcje języka dziecka | pl_PL |
dc.subject | funkcja symboliczna | pl_PL |
dc.subject | kompetencja komunikacyjna | pl_PL |
dc.title | Ekspresja i komunikacja językowa dziecka przedszkolnego na przykładzie wyrażeń dźwiękonaśladowczych | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |