Ortografia uczniów klas początkowych, jej determinanty i nauczanie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dyka, Franciszka
Promotor:
Polański, Edward
Język: pl
Słowa kluczowe:
językoznawstwonauczanie ortografii
klasy początkowe
badanie stanu ortografii
frekwencja błędu
słowniki
metody nauczania
Data: 1994
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. dra hab. Edwarda Polańskiego.Streszczenie
Badania dotyczyły stanu pisowni uczniów klas II-III szkoły podstawowej oraz związku, jaki zachodzi między stopniem
opanowania pisowni, a niektórymi determinantami psychospołecznymi. Zbadano czynniki, od których zależy sprawność
ortograficzna min. pamięć wzrokowa, słuchowa, myślenie, uwaga, płeć, wiek, wady wzroku, przerwa w nauce,
czytelnictwo, znajomość gramatyki, oceny z poszczególnych przedmiotów, wygląd pisma.
W badaniach zastosowano tekst składający się z dwóch części: sprawdzianu ortograficznego oraz ankiety skierowanej
do uczniów, dotyczącej wiadomości i zasad ortograficznych.
Praca zawiera słownik ortograficzno-gramatyczny dla klas I-III. Głównym zadaniem słownika jest przedstawienie
faktycznego zbioru wyrazów jakie zawierają podręczniki dla klas I-III. Słownik tworzą zbiory odpowiednio 1860,
1955, 1920 ortogramów wyekscerpowanych z lektur, języka mówionego uczniów i obowiązujących podręczników szkolnych.