Aktywizacja uczniów szkoły ogólnokształcącej na wycieczkach ekologicznych
View/ Open
Author:
Walicka, Teresa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Stawiński, Wiesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
efekty dydaktycznezajęcia terenowe z ekologii
wycieczki programowe
model dydaktyczny wycieczek
Date: 1990
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzno-Biologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem doc. dr hab. Wiesława Stawińskiego.Abstract
Praca zawiera problem oceny poziomu aktywności intelektualnej oraz wiedzy i umiejętności biologicznych,
które powinny wyposażyć cykle wycieczek ekologicznych uczniów IV klasy szkoły podstawowej. Badania trwały siedem lat. Obejmowały 100 wycieczek i 100 lekcji w klasach kontrolnych. Zbiory dokumentacji z eksperymentu są bardzo obszerne i liczne. Obliczenia statystyczne były wystarczająco obszerne, wnioski z danych statystycznych bardzo korzystne dla wycieczek. Wartość naukowa pracy: model wycieczki przydatny do prowadzenia licznych wycieczek, instrukcje ćwiczeniowe do pracy w pięciu ekosystemach oraz kilka rodzajów testów. Materiały te mogą być wykorzystane do projektowania zajęć z biologii. Korzyść praktyczna: pomyślne rozwiązanie bezpieczeństwa uczniów, na wycieczce przez pracę w grupach pod bezpośrednim nadzorem ucznia grupowego.