• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Krakowska szkoła dydaktyki matematyki"

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 65 (3.152Mb)
Author:
Nowecki, Bogdan Jan
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Krygowska Zofia
matematyka
nauczanie matematyki
Krakowska szkoła dydaktyki matematyki
Date: 1984
Metadata
Show full item record
Abstract
W ocenie dorobku naukowego prof. dr Anny Zofii Krygowskiej, dokonanej przez wybitnego matematyka i dydaktyka matematyki, profesora Uniwersytetu w Utrechcie, Hansa Freudenthala czytamy: "Wśród wielu osób prowadzących badania w zakresie dydaktyki matematyki tylko nieliczne reprezentują odpowiedni poziom pod względem matematycznym i pedagogicznym. Pani Krygowska jest jedną z nich, a przy tym, być może, najważniejszą i najbardziej aktywną, zaś w każdym razie jako jedyna wśród nich naprawdę stworzyła szkołę o wybitnych osiągnięciach. Krakowska szkoła badań dydaktycznych jest w dydaktyce matematyki pojęciem uznanym na skalę międzynarodową". O powstaniu i działalności tej Szkoły mówi też prof. dr J. Szarski. W [25] czytamy: "Osobny rozdział stanowią osiągnięcia w zakresie metodyki nauczania i dydaktyki matematyki, tj. w dziedzinach, w których Kraków jest wiodącym Centrum w Polsce, pod kierownictwem Zofii Krygowskiej. Główne wyniki i dalsze badania podstawowe w tym zakresie dotyczą następujących zagadnień: a/ koncepcji matematyki elementarnej jako konstrukcji historycznie zmiennej co do treści, metod i języka; b/ psychomatematycznych problemów uczenia się i nauczania matematyki; c/ metodyki uczenia się i nauczania matematyki. W szczególności wymienimy tu przykładowo takie problemy,jak: podstawy matematyki elementarnej, specyfika języka współczesnej matematyki z punktu widzenia jej studiowania, trudności uczniów i analiza przyczyn tych trudności, rola intuicji i formalizmu, uzdolnienia matematyczne i ich ocena, indywidualizacja nauczania, ocena i kontrola wyników nauczania. Oprócz tego wymienić należy badania związane z reformą nauczania matematyki oraz eksperymenty pilotujące reformę i wdrożeniowe w pierwszych etapach reformy. Wszystkie te prace mają charakter pionierski i stanowią oryginalny dorobek grupy krakowskiej, której koncepcja dydaktyki matematyki uzyskała na terenie międzynarodowym nazwę "Krakowskiej szkoły dydaktyki matematyki" /podkr.B.J.N./ W obydwu tych wypowiedziach akcentuje się dwie rzeczy : 1. Istnieje w dziedzinie nauczania matematyki określone środowisko naukowe, które swoim zasięgiem badań, problematyką badawczą i osiągnięciami, a także zakresem oddziaływań i kontaktów, wychodzących daleko poza granice kraju, zyskało sobie miano "Krakowskiej szkoły dydaktyki matematyki". 2. Powstanie, rozwój i działalność tego środowiska wiąże się nierozerwalnie z osobą prof. dr Anny Zofii Krygowskiej, wieloletniej nauczycielki szkół średnich Krakowa, od roku 1949 pracującej nieprzerwanie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. W dalszych rozważaniach podejmujemy próbę odpowiedzi na pytania, jak doszło do powstania Szkoły, jak została ona ukształtowana, w jakich kierunkach działa, jakie stwarza perspektywy.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2534
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WMFT)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image