"Krakowska szkoła dydaktyki matematyki"
View/ Open
Author:
Nowecki, Bogdan Jan
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Krygowska Zofiamatematyka
nauczanie matematyki
Krakowska szkoła dydaktyki matematyki
Date: 1984
Metadata
Show full item recordAbstract
W ocenie dorobku naukowego prof. dr Anny Zofii Krygowskiej, dokonanej przez wybitnego matematyka i dydaktyka
matematyki, profesora Uniwersytetu w Utrechcie, Hansa Freudenthala czytamy:
"Wśród wielu osób prowadzących badania w zakresie dydaktyki matematyki tylko nieliczne reprezentują odpowiedni
poziom pod względem matematycznym i pedagogicznym. Pani Krygowska jest jedną z nich, a przy tym, być może,
najważniejszą i najbardziej aktywną, zaś w każdym razie jako jedyna wśród nich naprawdę stworzyła szkołę o
wybitnych osiągnięciach. Krakowska szkoła badań dydaktycznych jest w dydaktyce matematyki pojęciem uznanym na skalę
międzynarodową".
O powstaniu i działalności tej Szkoły mówi też prof. dr J. Szarski. W [25] czytamy:
"Osobny rozdział stanowią osiągnięcia w zakresie metodyki nauczania i dydaktyki matematyki, tj. w dziedzinach,
w których Kraków jest wiodącym Centrum w Polsce, pod kierownictwem Zofii Krygowskiej. Główne wyniki i dalsze
badania podstawowe w tym zakresie dotyczą następujących zagadnień:
a/ koncepcji matematyki elementarnej jako konstrukcji historycznie zmiennej co do treści, metod i języka;
b/ psychomatematycznych problemów uczenia się i nauczania matematyki;
c/ metodyki uczenia się i nauczania matematyki.
W szczególności wymienimy tu przykładowo takie problemy,jak:
podstawy matematyki elementarnej, specyfika języka współczesnej matematyki z punktu widzenia jej studiowania,
trudności uczniów i analiza przyczyn tych trudności, rola intuicji i formalizmu, uzdolnienia matematyczne i ich
ocena, indywidualizacja nauczania, ocena i kontrola wyników nauczania. Oprócz tego wymienić należy badania związane
z reformą nauczania matematyki oraz eksperymenty pilotujące reformę i wdrożeniowe w pierwszych etapach reformy.
Wszystkie te prace mają charakter pionierski i stanowią oryginalny dorobek grupy krakowskiej, której koncepcja
dydaktyki matematyki uzyskała na terenie międzynarodowym nazwę "Krakowskiej szkoły dydaktyki matematyki"
/podkr.B.J.N./
W obydwu tych wypowiedziach akcentuje się dwie rzeczy :
1. Istnieje w dziedzinie nauczania matematyki określone środowisko naukowe, które swoim zasięgiem badań,
problematyką badawczą i osiągnięciami, a także zakresem oddziaływań i kontaktów, wychodzących daleko poza granice
kraju, zyskało sobie miano "Krakowskiej szkoły dydaktyki matematyki".
2. Powstanie, rozwój i działalność tego środowiska wiąże się nierozerwalnie z osobą prof. dr Anny Zofii
Krygowskiej, wieloletniej nauczycielki szkół średnich Krakowa, od roku 1949 pracującej nieprzerwanie w Wyższej
Szkole Pedagogicznej w Krakowie.
W dalszych rozważaniach podejmujemy próbę odpowiedzi na pytania, jak doszło do powstania Szkoły, jak została ona
ukształtowana, w jakich kierunkach działa, jakie stwarza perspektywy.