Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNowecki, Bogdan Janpl_PL
dc.date.accessioned2018-03-07T12:05:52Z
dc.date.available2018-03-07T12:05:52Z
dc.date.issued1984
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2534
dc.description.abstractW ocenie dorobku naukowego prof. dr Anny Zofii Krygowskiej, dokonanej przez wybitnego matematyka i dydaktyka matematyki, profesora Uniwersytetu w Utrechcie, Hansa Freudenthala czytamy: "Wśród wielu osób prowadzących badania w zakresie dydaktyki matematyki tylko nieliczne reprezentują odpowiedni poziom pod względem matematycznym i pedagogicznym. Pani Krygowska jest jedną z nich, a przy tym, być może, najważniejszą i najbardziej aktywną, zaś w każdym razie jako jedyna wśród nich naprawdę stworzyła szkołę o wybitnych osiągnięciach. Krakowska szkoła badań dydaktycznych jest w dydaktyce matematyki pojęciem uznanym na skalę międzynarodową". O powstaniu i działalności tej Szkoły mówi też prof. dr J. Szarski. W [25] czytamy: "Osobny rozdział stanowią osiągnięcia w zakresie metodyki nauczania i dydaktyki matematyki, tj. w dziedzinach, w których Kraków jest wiodącym Centrum w Polsce, pod kierownictwem Zofii Krygowskiej. Główne wyniki i dalsze badania podstawowe w tym zakresie dotyczą następujących zagadnień: a/ koncepcji matematyki elementarnej jako konstrukcji historycznie zmiennej co do treści, metod i języka; b/ psychomatematycznych problemów uczenia się i nauczania matematyki; c/ metodyki uczenia się i nauczania matematyki. W szczególności wymienimy tu przykładowo takie problemy,jak: podstawy matematyki elementarnej, specyfika języka współczesnej matematyki z punktu widzenia jej studiowania, trudności uczniów i analiza przyczyn tych trudności, rola intuicji i formalizmu, uzdolnienia matematyczne i ich ocena, indywidualizacja nauczania, ocena i kontrola wyników nauczania. Oprócz tego wymienić należy badania związane z reformą nauczania matematyki oraz eksperymenty pilotujące reformę i wdrożeniowe w pierwszych etapach reformy. Wszystkie te prace mają charakter pionierski i stanowią oryginalny dorobek grupy krakowskiej, której koncepcja dydaktyki matematyki uzyskała na terenie międzynarodowym nazwę "Krakowskiej szkoły dydaktyki matematyki" /podkr.B.J.N./ W obydwu tych wypowiedziach akcentuje się dwie rzeczy : 1. Istnieje w dziedzinie nauczania matematyki określone środowisko naukowe, które swoim zasięgiem badań, problematyką badawczą i osiągnięciami, a także zakresem oddziaływań i kontaktów, wychodzących daleko poza granice kraju, zyskało sobie miano "Krakowskiej szkoły dydaktyki matematyki". 2. Powstanie, rozwój i działalność tego środowiska wiąże się nierozerwalnie z osobą prof. dr Anny Zofii Krygowskiej, wieloletniej nauczycielki szkół średnich Krakowa, od roku 1949 pracującej nieprzerwanie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. W dalszych rozważaniach podejmujemy próbę odpowiedzi na pytania, jak doszło do powstania Szkoły, jak została ona ukształtowana, w jakich kierunkach działa, jakie stwarza perspektywy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 65pl_PL
dc.subjectKrygowska Zofiapl_PL
dc.subjectmatematykapl_PL
dc.subjectnauczanie matematykipl_PL
dc.subjectKrakowska szkoła dydaktyki matematykipl_PL
dc.title"Krakowska szkoła dydaktyki matematyki"pl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord