Problemy edukacji i rewalidacji dzieci niepełnosprawnych
View/ Open
Author:
Pilecka, Władysława
Ficek, Roman
Moulin, Jean-Paul
Sołtysiak, Teresa
Mąka, Janusz
Brańka, Zofia
Kuźma, Mariola
Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława
Tylewska-Nowak, Beata
Lausch-Żuka, Jolanta
Maurer, Alicja
Bołtuć, Iwona
Kościółek, Maria
Pilecki, Jan
Parys, Katarzyna
Pisarek, Arkadiusz
Wolski, Andrzej
Szychowiak, Barbara
Walczak, Grażyna
Jarczyk, Jacek
Kulczycka, Ewa
Kupisiewicz, Małgorzata
Cieszyńska, Jagoda
Bidziński, Karol
Jarząb, Alicja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Pilecki, Jan
Winzer, Margret A.
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-86841-41-9
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dzieci niepełnosprawneedukacja
rewalidacja
kształcenie specjalne
Date: 1996
Metadata
Show full item recordDescription:
Wydanie publikacji dofinansowane przez Komitet Badań Naukowych.Abstract
W wielu krajach świata podejmuje się prace badawcze nad funkcjonowaniem dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach
edukacyjnych. W Polsce wzbogaca się formy opieki i kształcenia tych osób. Wielokierunkowy rozwój szkolnictwa
specjalnego, integracyjne działania terapeutyczne i rewalidacyjne muszą opierać się na wszechstronnej diagnozie
biopsychospołecznej. Doskonalenie kształcenia specjalnego powinno łączyć jak najwcześniejszą stymulację małego
dziecka, przedszkolną, szkolną i zawodową rewalidację osób niepełnosprawnych oraz rewalidację osób dorosłych
głębiej upośledzonych umysłowo.
Niniejszy tom poświęcony problemom edukacji i rewalidacji dzieci niepełnosprawnych zawiera teksty referatów
wygłoszonych w maju 1995 roku w ramach międzynarodowej konferencji naukowej nt. „Stan badań nad kształceniem
specjalnym - teraźniejszość i perspektywy”. Autorzy starali się ukazać aktualne kierunki badań różnych
niepełnosprawności oraz kierunki rozwoju działalności wychowawczo-dydaktycznej.
Sporą liczbę wystąpień w języku polskim i angielskim podzielono na trzy części. Tom niniejszy stanowi część drugą
(część trzecia w języku angielskim drukowana będzie w Kanadzie) całego zbioru i zawiera prace autorów polskich,
reprezentujących środowisko krakowskie oraz środowiska naukowe Bydgoszczy, Katowic, Poznania, Warszawy i Zielonej
Góry.
Rozdział I poświęcony jest zagadnieniom ogólnym; w rozdziale II przedstawiono problemy integracji dzieci
niepełnosprawnych. W skład rozdziału III wchodzą teksty traktujące o problemach edukacji i rewalidacji dzieci o
obniżonych możliwościach intelektualnych, zaś w IV - opracowania odnoszące się do problemów edukacji i rewalidacji
dzieci niepełnosprawnych sensorycznie. W rozdziale ostatnim, V - zamieszczono artykuły omawiające problemy edukacji
i rewalidacji dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo.
Oddając w ręce czytelników prace dotyczące edukacji i rewalidacji dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach
edukacyjnych mamy nadzieję, że spotkają się one z życzliwym zainteresowaniem studentów kierunków pedagogicznych,
nauczycieli i wychowawców szkolnictwa specjalnego oraz będą wkładem w dyskusję nad perspektywami szkolnictwa
specjalnego.