Стохастика в математике ”для всех” : cтохастика в школе как математика в стадии созидания и как новый элемент математического и общего образования : дидактический очерк
View/ Open
Author:
Płocki, Adam
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: ru
Subject:
stochastykamatematyka
analiza stochastyczna
Date: 1991
Metadata
Show full item recordAbstract
Praca zawiera propozycję włączania problematyki stochastycznej (jako pewnej fuzji elementów probabilistyki i
statystyki matematycznej) do matematyki dla wszystkich i to na stosunkowo elementarnym etapie nauczania.
Przedstawiona w pracy filozofia nauczania stochastyki oparta jest na idei odkrywania pojęć i metod stochastycznych
jako nowych, specyficznych matematycznych narzędzi opisu i badania rzeczywistości. To matematyczne odkrycie ukazano
jako rezultat formułowania, atakowania i rozwiązywania specyficznych zadań zainspirowanych konkretną sytuacją
problemową. Samo formułowanie i rozwiązywanie zadań ukazano jako szeroko pojętą twórczość matematyczna ilustrującą
zarazem proces stosowania matematyki.
W pracy pokazano jak można na lekcji organizować i jakimi środkami można wspierać proces przechodzenia od
rzeczywistości do probabilistycznych modeli jej fragmentów (faza matematyzacji), jakimi dostępnymi matematycznymi
środkami organizować fazę dedukcji i rachunków w tych modelach oraz jak powracać od świata probabilistycznej
abstrakcji do rzeczywistości (faza interpretacji).
Przedmiotem rozważań jest także:
1) konkretna czynność jako ważny element matematycznej aktywizacji ucznia (gromadzenie i opracowywanie danych
statystycznych jako działalność matematyczna, racjonalizacja tej działalności, kodowanie i dekodowanie informacji),
2) dane statystyczne jako:
a) środek matematyzacji (dane statystyczne jako jedyne lub jedno ze źródeł informacji o modelu probabilistycznym),
b) narzędzie argumentacji (dane statystyczne jako podstawa do formułowania i do weryfikacji hipotez, jako środek
odkrywania stochastycznych analogii i izomorfizmów),
c) stadium myślenia matematycznego (uzasadnianie na gruncie matematyki pewnych nieoczekiwanych faktów
empirycznych),
d) pewien środek wykrywania analogii,
3) rysunek jako środek matematyzacji i argumentacji,
4) gra losowa jako źródło problematyki stochastycznej (w tym jako model procesu podejmowania decyzji),
5) stochastyczna symulacja, różne jej formy i jej udział w kształtowaniu pojęć i intuicji stochastycznych,
6) zestaw środków dydaktycznych, w tym zestaw przyrządów losujących jako generatorów różnych rozkładów
prawdopodobieństwa i jako nośników zarówno stochastycznych, jak i ogólnomatematycznych idei,
7) formy i możliwości integracji szkolnej matematyki poprzez włączanie do niej treści stochastycznych.
Praca prezentuje stochastyczną problematykę jako nowy, ważny element kształcenia matematycznego i ogólnego.