Planowanie organizacji pracy przez uczniów klasy siódmej przy wykonywaniu zadań technicznych
View/ Open
Author:
Mastalerz, Elżbieta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Polny, Roman
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
pedagogikadydaktyka techniki
organizacja pracy uczniów
planowanie
samokontrola
Date: 1989
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska pod kierunkiem naukowym doc. dr hab. Romana Polnego.Abstract
Przedmiotem badań uczyniono problem zależności pomiędzy systemem ćwiczeń i ich strukturą, wpływem stopnia
kierowniczej roli nauczyciela z rezultatami procesu kształcenia u uczniów klasy siódmej umiejętności organizacji
pracy na lekcjach pracy-techniki. Opracowano koncepcję pedagogiczną racjonalnego procesu dydaktycznego,
podporządkowanego kształtowaniu umiejętności planowania organizacji pracy. Za pomocą sprawdzianu pisemnego badano
typowe trudności uczniów w zakresie planowania pracy. Zabrano opinie nauczycieli o realizacji w/w zagadnień
posługując się ankietą. Przeprowadzono badania eksperymentalne według opracowanych trzech wariantów zajęć. Za
pomocą sprawdzianu pisemnego zbadano rezultaty zajęć eksperymentalnych. Wnioski z przeprowadzonych badań odnoszą
się do stanu badań nad kształtowaniem u uczniów umiejętności planowania organizacji pracy, do aktualnego programu
nauczania, typowych trudności w praktyce szkolnej.