Recepcja treści wypisów z literatury w środowisku wiejskim
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Obcowski, Henryk
Promotor:
Uryga, Zenon
Język: pl
Słowa kluczowe:
dydaktyka literaturyteoria podręcznika
wypisy z literatury
czytanki
zainteresowania czytelnicze
konkretyzacje czytelnicze
postawy czytelnicze
kody odbioru
bariery recepcyjne
Data: 1989
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem doc. dr hab. Zenona Urygi.Streszczenie
Zasadnicze cele pracy: 1. ustalenie czy treść wypisów z literatury dla klas VII - VIII była latach 1975-1985 bliska
dziecku wiejskiemu, 2. zbadanie jakości odbioru literatury prezentowanej przez podręczniki i ujawnienie mechanizmów
recepcji.
Ustalono, że zainteresowania czytelnicze dzieci wiejskich są różnorodne i wielokierunkowe, a wypisy nie zaspokajają
potrzeb i owych zainteresowań. Jakość odbioru tekstów jest bardzo niska i zdeterminowana między innymi czynnikami
środowiskowymi. Wnioskuje się, aby rozszerzyć podręcznikowe kanony lektury, doskonalić obudowę metodyczną, a przede
wszystkim prowadzić badania interdyscyplinarne nad dzieckiem wiejskim.