Przygotowanie uczniów do samodzielnego uczenia się a efekty dydaktyczne
View/ Open
Author:
Jaroni, Elżbieta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Parafiniuk-Soińska, Janina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
proces dydaktycznynauczanie początkowe
samodzielność
kształcenie
efektywność nauczania
Date: 1989
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym doc. dr hab. Janiny Parafiniuk-Soińskiej.Abstract
Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Zawarto w niej analizę działań i czynności nauczycieli przygotowujących
uczniów klas początkowych do samodzielnego uczenia się oraz ukazano zależności między nabywanymi umiejętnościami, a
efektami dydaktycznymi z języka polskiego.
Autorka, wychodząc z założeń prakseologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, omawia zagadnienia samodzielnego
działania (pojęcia, poglądy, badania) buduje interdyscyplinarny model działań i czynności nauczycieli i uczniów,
weryfikuje licznymi testami statystycznymi funkcjonowanie wobec siebie poszczególnych elementów modelu (cele,
planowanie, realizacja, kontrola i ocena) i wobec wybranych umiejętności z języka polskiego. Podstawową metodą
badań jest eksperyment pedagogiczny. Uzyskane rezultaty świadczą o silnym, pozytywnym wpływie zastosowanego
czynnika eksperymentalnego.
Adresatami opracowania mogą być: nauczyciele klas początkowych, nauczyciele akademiccy, studenci wyższych studiów
(kierunek: nauczanie początkowe).