O pewnych metodach konstrukcji modeli i optymalizacji elektrycznych układów napędowych w warunkach zakłóceń stochastycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Jaracz, Kazimierz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
napęd elektrycznystochastyczna teoria sterowania
optymalizacja matematyczna
Data: 1990
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W pracy sformułowano metody konstrukcji i optymalizacji układów napędowych pracujących w warunkach znaczących
wpływów zakłóceń stochastycznych.
Za podstawę rozważań przyjęto układ napędowy prądu stałego, tworzący pewną reprezentatywną strukturę stosowaną w
technice napędowej o poszerzających się obecnie (ze względu na rozwój robotyki) dziedzinach zastosowań. Do
realizacji postawionego zadania sformułowano modele stochastyczne, które mają zastosowanie do analizy układów
napędowych pracujących w warunkach losowych oddziaływań zakłócających, a w szczególności do określania
zdefiniowanych kryteriów dokładności. Sformułowano kanoniczny model stochastyczny w przestrzeni stanów dla układu
napędowego z zakłóceniami zabarwionymi oraz model stochastyczny oparty na metodzie równań niezależnych.
Zaprezentowano numeryczną metodą analizy modeli stochastycznych rozpatrywanego układu napędowego. Teorię tych
modeli przedstawiono w aspekcie ich szczegółowych aplikacji do celów optymalizacji parametrycznej napędów przy
zastosowaniu programowania nieliniowego i funkcjonału Lapunowa. Sformułowany kanoniczny model stochastyczny układu
z zakłóceniami zabarwionymi stanowi w dalszym ciągu podstawę syntezy stochastycznie optymalnego sterowania układu
napędowego prądu stałego. Zaprezentowano strukturę układu napędowego stochastycznie optymalnego, algorytm syntezy
numerycznej oraz modele wrażliwości tej struktury na wariacje macierzy wagowych. W pracy wykazano na konkretnych
przykładach możliwość zastosowania sformułowanych metod do analizy i syntezy układów napędowych w warunkach
zakłóceń stochastycznych.