Poziom rozwoju zdolności psycholingwistycznych a sytuacja szkolna uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w wieku 10, 12 i 14 lat
View/ Open
Author:
Oszustowicz, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Grochmal-Bach, Bożena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
upośledzenie umysłowezdolności psycholingwistyczne
system słowno-pojęciowy
rozwój języka
sytuacja szkolna
funkcjonowanie poznawcze
funkcjonowanie społeczne
rewalidacja upośledzonych
Date: 1988
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Doc. dr hab. Bożeny Grochmal-Bach.Abstract
Celem pracy było ustalenie wzajemnych zależności między poziomem zdolności psycholingwistycznych, a sytuacją szkolną
uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, w wieku 10, 12, i 14 lat. Poziom zdolności psycholingwistycznych
badanych określono za pomocą testu ITPA. Sytuację szkolną analizowano w płaszczyźnie funkcjonowania poznawczego i
społeczno-emocjonalnego. Uzyskane wyniki wskazują, że poziom zdolności psycholingwistycznych pozostaje w istotnym
związku z wyróżnionymi aspektami sytuacji szkolnej. Dla funkcjonowania ucznia upośledzonego umysłowo w szkole
specjalnej szczególnie istotny jest stopień wykorzystania słuchowo-werbalnego kanału komunikacji. Pogłębiona
analiza uzyskanych wyników pozwala na skonstruowanie precyzyjnych programów rewalidacji indywidualnej.