Autyzm wyzwaniem naszych czasów
Author:
Gałkowski, Tadeusz
Gardziel, Andrzej
Kruk-Lasocka, Joanna
Olechnowicz, Hanna
Grochowska, Joanna
Markiewicz, Katarzyna
Ciećkiewicz, Ewa
Zaorska, Marzenna
Budzińska, Anna
Kubach, Irena
Ratajczak, Maria
Grochmal-Bach, Bożena
Lubińska, Elżbieta
Wlazło, Marcin
Sekułowicz, Małgorzata
Makiełło-Jarża, Grażyna
Kaiser-Grodecka, Irmina
Ciupa, Anna
Różalska, Regina A.
Mironowska, Kamila
Kondracka, Ewa
Minczakiewicz, Elżbieta M.
Stano, Grzegorz
Olewicz, Ewa
Chromik, Joanna
Ilis, Małgorzata
Syczyło, Małgorzata
Rybicka, Małgorzata
Wyczesany, Janina
Ucinyk, Aleksandra
Błeszyński, Jacek
Wroniszewska, Maria
Pisuła, Ewa
Garncarz-Podlasko, Aneta
Maurer, Alicja
Arczyński, Krzysztof
Walczak, Marzena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Gałkowski, Tadeusz
Kossewska, Joanna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-062-7
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
autyzmdziecko autystyczne
osoba autystyczna
autyzm wczesnodziecięcy
pedagogika specjalna
zaburzenia autystyczne
Date: 2000
Metadata
Show full item recordDescription:
Wydanie publikacji dofinansowane przez Urząd Miasta Krakowa i Krakowski Oddział Krajowego Towarzystwa Autyzmu.Abstract
Autyzm - mimo prawie 60-letniej historii - stanowi w dalszym ciągu wyzwanie dla nauki w nadchodzącym wieku.
Pogłębiając wiedzę o etiologii, diagnozie i terapii wciąż poszukujemy mechanizmów neurofizjologicznych, chemicznych
i genetycznych leżących u podstaw tego zespołu.
Podejmując prace badawcze i eksperymentalne natrafiamy na tajemnicę, która wciąż pozostaje przed nami zakryta.
Próbujemy uchylić jej rąbka, lecz pojawia się coraz więcej znaków zapytania. Dotykając tajemnicy osoby
autystycznej, próbujemy się do niej zbliżyć i dla niej staramy się oswoić świat i stworzyć więzy; zostajemy
włączeni w tajemnicę rodziny szukającej pomocy dla zamkniętego we własnym świecie dziecka; a także rodzeństwa
doświadczającego szczególnie silnych i trudnych przeżyć.
Tajemnicę autyzmu próbują zgłębić naukowcy w różnych ośrodkach akademickich, próbujemy dokonać tego również my
poprzez oddawane do rąk Czytelników opracowanie. Stanowi ono zbiór artykułów, w którym znalazły się zarówno
prace teoretyczne, jak i empiryczne obrazujące wyniki badań dotyczących różnych aspektów rozwoju dziecka
autystycznego. Są tu także artykuły opisujące konkretne rozwiązania organizacyjne realizowane w placówkach
obejmujących opieką osoby autystyczne. Mamy nadzieję, że tak różnorodna forma i zakres tematyczny prezentowanych
materiałów spotka się z zainteresowaniem Czytelników i pozwoli na pogłębianie refleksji teoretycznej i na
porównanie konkretnych doświadczeń terapeutycznych.
Praca składa się z czterech części. Część I poświęcona diagnozowaniu zaburzeń autystycznych obejmuje rozważania nad
celami diagnozy lekarskiej (w tym psychiatrycznej i psychologicznej) oraz zagrożeniami z niej wynikającymi, o
których zawsze należy pamiętać. Diagnoza służy różnicowaniu jednostek nozologicznych i zespołów chorobowych, a nade
wszystko podjęciu stosownego postępowania leczniczego, które w dużej mierze zależeć może od przyjęcia modelu
procedury diagnostycznej, wynikającej z teoretycznych założeń (badanie psychometryczne vs procedura diagnostyczno-
terapeutyczna). Zarówno stosowanie standardowych testów, jak i diagnozowanie małych dzieci na podstawie kryteriów
diagnostycznych DSM IV lub ICD-10 jest często niemożliwe, dlatego przydatny może okazać się kwestionariusz CHAT
opracowany przez zespół S. Baron-Cohena.
Część II omawia zagadnienia poświęcone wczesnej interwencji i terapii w autyzmie. Duże nadzieje związane są z
zastosowaniem terapii behawioralnej wobec osób autystycznych. Chociaż metoda ta budzi czasami kontrowersje, to
jednak jest skuteczna w uczeniu się - jak wskazują doświadczenia terapeutów z Norwegii oraz pracowników Ośrodka z
Gdańska - a zwłaszcza w przypadku modyfikacji szczególnie trudnych zachowań. Decyzja o zastosowaniu tej formy pracy
musi być wszakże przemyślana, a procedury modelowania realizowane z żelazną konsekwencją. W terapii osób
autystycznych wykorzystuje się ponadto różnorodne metody (Delacato, Ayres, Frosting, Schopler, Affolter,
Montessori, Sherborne, Ułatwiona Komunikacja, Metoda Opcji, Holding) w zależności od diagnozowanych problemów lub
trudności rozwojowych. Wciąż jednak brak komparatystycznych badań oceniających w sposób obiektywny skuteczność
różnych form terapii. Dlatego też do „nowinek” należy podchodzić z dużą dozą krytycyzmu i zawsze analizować
indywidualne możliwości dziecka i rodziny. Część tę zamykają rozważania dotyczące wykorzystania metody Wspomaganej
Komunikacji w terapii dziewczynki z Zespołem Retta. Zespół Retta podobnie jak autyzm stanowi całościowe zaburzenia
rozwojowe, lecz występuje jedynie u osób płci żeńskiej.
Część III omawia problemy związane z wychowaniem i nauczaniem osób autystycznych. Zabawa pełni ważną funkcję
rewalidacyjną wobec dziecka autystycznego. Ma ona szczególne znaczenie w okresie wczesnego dzieciństwa, a
socjalizacja poprzez zabawę sprzyja rozwijaniu umiejętności i kompetencji pozwalających niektórym dzieciom
autystycznym na podjęcie nauki w klasach integracyjnych. Nauka w kontakcie ze zdrowymi rówieśnikami, a także
zastosowanie albumów aktywności rozwijają autonomię oraz przygotowują młodzież autystyczną do podejmowania
czynności koniecznych dla samodzielnego i produktywnego życia.
Część IV poświęcona jest empirycznej egzemplifikacji sytuacji rodziny i rodzeństwa osoby autystycznej. Prezentowane
studia ukazują problemy, z jakimi spotykają się rodziny oraz formy udzielanej im pomocy. Rodzice wychowujący
dziecko autystyczne doświadczają objawów wypalenia sił, a w konsekwencji przewlekłego stresu dochodzić może u nich
do obniżenia odporności immunologicznej i chorób psychosomatycznych. Efektywnym sposobem radzenia sobie z tą trudną
sytuacją, coraz częściej wykorzystywanym przez rodziców, jest podejmowanie działalności w organizacjach
pozarządowych zmierzających do poprawy jakości życia osób autystycznych i ich rodzin. Poprzez społeczną aktywność
rodziców i przyjaciół, a także liczne grom zaangażowanych specjalistów organizacje te tworzą ośrodki dla dzieci i
młodzieży, grupy wsparcia dla rodziców oraz podejmują liczne przedsięwzięcia ważne dla życia w społeczności
lokalnej. Pomimo działań terapeutycznych realizowanych wobec dzieci i młodzieży z autyzmem większość dorosłych osób
autystycznych wymaga stałej opieki - prezentowany Klub Aktywności stanowi w tym względzie pewną propozycję, lecz
pamiętać należy o konieczności organizowania domów stałego pobytu dla dorosłych osób z autyzmem (w krajach
zachodnich najczęściej jest to FARMA), w których będą respektowane: Konwencja Praw Człowieka, Karta Praw Pacjenta
oraz Karta Praw Osób Autystycznych, którą poniżej przypominamy.