Show simple item record

dc.contributor.authorGałkowski, Tadeuszpl_PL
dc.contributor.authorGardziel, Andrzejpl_PL
dc.contributor.authorKruk-Lasocka, Joannapl_PL
dc.contributor.authorOlechnowicz, Hannapl_PL
dc.contributor.authorGrochowska, Joannapl_PL
dc.contributor.authorMarkiewicz, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorCiećkiewicz, Ewapl_PL
dc.contributor.authorZaorska, Marzennapl_PL
dc.contributor.authorBudzińska, Annapl_PL
dc.contributor.authorKubach, Irenapl_PL
dc.contributor.authorRatajczak, Mariapl_PL
dc.contributor.authorGrochmal-Bach, Bożenapl_PL
dc.contributor.authorLubińska, Elżbietapl_PL
dc.contributor.authorWlazło, Marcinpl_PL
dc.contributor.authorSekułowicz, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorMakiełło-Jarża, Grażynapl_PL
dc.contributor.authorKaiser-Grodecka, Irminapl_PL
dc.contributor.authorCiupa, Annapl_PL
dc.contributor.authorRóżalska, Regina A.pl_PL
dc.contributor.authorMironowska, Kamilapl_PL
dc.contributor.authorKondracka, Ewapl_PL
dc.contributor.authorMinczakiewicz, Elżbieta M.pl_PL
dc.contributor.authorStano, Grzegorzpl_PL
dc.contributor.authorOlewicz, Ewapl_PL
dc.contributor.authorChromik, Joannapl_PL
dc.contributor.authorIlis, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorSyczyło, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorRybicka, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorWyczesany, Janinapl_PL
dc.contributor.authorUcinyk, Aleksandrapl_PL
dc.contributor.authorBłeszyński, Jacekpl_PL
dc.contributor.authorWroniszewska, Mariapl_PL
dc.contributor.authorPisuła, Ewapl_PL
dc.contributor.authorGarncarz-Podlasko, Anetapl_PL
dc.contributor.authorMaurer, Alicjapl_PL
dc.contributor.authorArczyński, Krzysztofpl_PL
dc.contributor.authorWalczak, Marzenapl_PL
dc.contributor.editorGałkowski, Tadeuszpl_PL
dc.contributor.editorKossewska, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2018-05-10T09:36:54Z
dc.date.available2018-05-10T09:36:54Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.isbn83-7271-062-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2838
dc.descriptionWydanie publikacji dofinansowane przez Urząd Miasta Krakowa i Krakowski Oddział Krajowego Towarzystwa Autyzmu.pl_PL
dc.description.abstractAutyzm - mimo prawie 60-letniej historii - stanowi w dalszym ciągu wyzwanie dla nauki w nadchodzącym wieku. Pogłębiając wiedzę o etiologii, diagnozie i terapii wciąż poszukujemy mechanizmów neurofizjologicznych, chemicznych i genetycznych leżących u podstaw tego zespołu. Podejmując prace badawcze i eksperymentalne natrafiamy na tajemnicę, która wciąż pozostaje przed nami zakryta. Próbujemy uchylić jej rąbka, lecz pojawia się coraz więcej znaków zapytania. Dotykając tajemnicy osoby autystycznej, próbujemy się do niej zbliżyć i dla niej staramy się oswoić świat i stworzyć więzy; zostajemy włączeni w tajemnicę rodziny szukającej pomocy dla zamkniętego we własnym świecie dziecka; a także rodzeństwa doświadczającego szczególnie silnych i trudnych przeżyć. Tajemnicę autyzmu próbują zgłębić naukowcy w różnych ośrodkach akademickich, próbujemy dokonać tego również my poprzez oddawane do rąk Czytelników opracowanie. Stanowi ono zbiór artykułów, w którym znalazły się zarówno prace teoretyczne, jak i empiryczne obrazujące wyniki badań dotyczących różnych aspektów rozwoju dziecka autystycznego. Są tu także artykuły opisujące konkretne rozwiązania organizacyjne realizowane w placówkach obejmujących opieką osoby autystyczne. Mamy nadzieję, że tak różnorodna forma i zakres tematyczny prezentowanych materiałów spotka się z zainteresowaniem Czytelników i pozwoli na pogłębianie refleksji teoretycznej i na porównanie konkretnych doświadczeń terapeutycznych. Praca składa się z czterech części. Część I poświęcona diagnozowaniu zaburzeń autystycznych obejmuje rozważania nad celami diagnozy lekarskiej (w tym psychiatrycznej i psychologicznej) oraz zagrożeniami z niej wynikającymi, o których zawsze należy pamiętać. Diagnoza służy różnicowaniu jednostek nozologicznych i zespołów chorobowych, a nade wszystko podjęciu stosownego postępowania leczniczego, które w dużej mierze zależeć może od przyjęcia modelu procedury diagnostycznej, wynikającej z teoretycznych założeń (badanie psychometryczne vs procedura diagnostyczno- terapeutyczna). Zarówno stosowanie standardowych testów, jak i diagnozowanie małych dzieci na podstawie kryteriów diagnostycznych DSM IV lub ICD-10 jest często niemożliwe, dlatego przydatny może okazać się kwestionariusz CHAT opracowany przez zespół S. Baron-Cohena. Część II omawia zagadnienia poświęcone wczesnej interwencji i terapii w autyzmie. Duże nadzieje związane są z zastosowaniem terapii behawioralnej wobec osób autystycznych. Chociaż metoda ta budzi czasami kontrowersje, to jednak jest skuteczna w uczeniu się - jak wskazują doświadczenia terapeutów z Norwegii oraz pracowników Ośrodka z Gdańska - a zwłaszcza w przypadku modyfikacji szczególnie trudnych zachowań. Decyzja o zastosowaniu tej formy pracy musi być wszakże przemyślana, a procedury modelowania realizowane z żelazną konsekwencją. W terapii osób autystycznych wykorzystuje się ponadto różnorodne metody (Delacato, Ayres, Frosting, Schopler, Affolter, Montessori, Sherborne, Ułatwiona Komunikacja, Metoda Opcji, Holding) w zależności od diagnozowanych problemów lub trudności rozwojowych. Wciąż jednak brak komparatystycznych badań oceniających w sposób obiektywny skuteczność różnych form terapii. Dlatego też do „nowinek” należy podchodzić z dużą dozą krytycyzmu i zawsze analizować indywidualne możliwości dziecka i rodziny. Część tę zamykają rozważania dotyczące wykorzystania metody Wspomaganej Komunikacji w terapii dziewczynki z Zespołem Retta. Zespół Retta podobnie jak autyzm stanowi całościowe zaburzenia rozwojowe, lecz występuje jedynie u osób płci żeńskiej. Część III omawia problemy związane z wychowaniem i nauczaniem osób autystycznych. Zabawa pełni ważną funkcję rewalidacyjną wobec dziecka autystycznego. Ma ona szczególne znaczenie w okresie wczesnego dzieciństwa, a socjalizacja poprzez zabawę sprzyja rozwijaniu umiejętności i kompetencji pozwalających niektórym dzieciom autystycznym na podjęcie nauki w klasach integracyjnych. Nauka w kontakcie ze zdrowymi rówieśnikami, a także zastosowanie albumów aktywności rozwijają autonomię oraz przygotowują młodzież autystyczną do podejmowania czynności koniecznych dla samodzielnego i produktywnego życia. Część IV poświęcona jest empirycznej egzemplifikacji sytuacji rodziny i rodzeństwa osoby autystycznej. Prezentowane studia ukazują problemy, z jakimi spotykają się rodziny oraz formy udzielanej im pomocy. Rodzice wychowujący dziecko autystyczne doświadczają objawów wypalenia sił, a w konsekwencji przewlekłego stresu dochodzić może u nich do obniżenia odporności immunologicznej i chorób psychosomatycznych. Efektywnym sposobem radzenia sobie z tą trudną sytuacją, coraz częściej wykorzystywanym przez rodziców, jest podejmowanie działalności w organizacjach pozarządowych zmierzających do poprawy jakości życia osób autystycznych i ich rodzin. Poprzez społeczną aktywność rodziców i przyjaciół, a także liczne grom zaangażowanych specjalistów organizacje te tworzą ośrodki dla dzieci i młodzieży, grupy wsparcia dla rodziców oraz podejmują liczne przedsięwzięcia ważne dla życia w społeczności lokalnej. Pomimo działań terapeutycznych realizowanych wobec dzieci i młodzieży z autyzmem większość dorosłych osób autystycznych wymaga stałej opieki - prezentowany Klub Aktywności stanowi w tym względzie pewną propozycję, lecz pamiętać należy o konieczności organizowania domów stałego pobytu dla dorosłych osób z autyzmem (w krajach zachodnich najczęściej jest to FARMA), w których będą respektowane: Konwencja Praw Człowieka, Karta Praw Pacjenta oraz Karta Praw Osób Autystycznych, którą poniżej przypominamy.pl_PL
dc.description.sponsorshipWydanie publikacji dofinansowane przez Urząd Miasta Krakowa i Krakowski Oddział Krajowego Towarzystwa Autyzmu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.subjectautyzmpl_PL
dc.subjectdziecko autystycznepl_PL
dc.subjectosoba autystycznapl_PL
dc.subjectautyzm wczesnodziecięcypl_PL
dc.subjectpedagogika specjalnapl_PL
dc.subjectzaburzenia autystycznepl_PL
dc.titleAutyzm wyzwaniem naszych czasówpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record