• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afazja dziecięca : próba opisu językoznawczego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
0052_20150526_lt_rd_afazja_dziecieca_proba_opisu_jezykoznawczego_a_zywot.pdf (11.07MB)
Autor:
Żywot, Anna
Promotor:
Cieszyńska-Rożek, Jadwiga
Język: pl
Słowa kluczowe:
afazja dziecięca
specyficzne zaburzenie rozwoju językowego
terapia mowy
childhood dysphasia
specific language impairment
speech therapy
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem: prof. dr hab. Jadwigi Cieszyńskiej - Rożek.
Streszczenie
Celem badań była językoznawcza analiza wypowiedzi dzieci ze zdiagnozowaną afazją/dysfazją dziecięcą tj. próba wyodrębnienia i opisania charakterystycznych zjawisk we wszystkich podsystemach języka. Za Romanem. Jakobsonem przyjęłam, że zaburzenia rozwoju języka dzieci należy opisywać w terminach językoznawczych. Podstawą mojego modelu badawczego był językoznawczy opis afazji dorosłych dokonany przez M. Zarębinę. Omawiając i wyjaśniając mechanizmy mowy dziecka z afazją/dysfazją dziecięcą wspierałam się również ustaleniami językoznawstwa kognitywnego. Przyjęłam metodę indywidualnych przypadków - analizę jakościową transkrypcji próbek mowy dzieci ze zdiagnozowaną afazją/dysfazją dziecięcą. Materiał badawczy zbierany był przeze mnie w latach 2007 - 2009 poprzez nagrywanie próbek mowy dzieci realizowanej spontanicznie oraz przy okazji prowadzonej terapii w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej w Skawinie. Było to jedenaścioro dzieci w wieku od pięciu do dziesięciu lat. Zapis fonetyczny dokonywany był za pomocą tzw. alfabetu slawistycznego. Posługiwałam się czcionką komputerową najbardziej przydatną do tego zapisu: Doulos SIL. Materiał uzupełniałam analizą dokumentacji i wywiadem z opiekunami dziecka. Przeprowadzone badania wykazały, iż każde z badanych dzieci przejawiało cechy afazji złożonej (według nazewnictwa stosowanego przez M. Zarębinę). The aim of my thesis was to conduct the linguistic analysis of speech samples in children with diagnosed childhood dysphasia, e.g.: trial separation and description of typical phenomena in all subsystems of language. Following Roman Jakobson, I assumed that developmental disorders of speech should be described in linguistic terms. My experimental model based on linguistic description of aphasia in adults by Maria Zarębina. To describe and explain the mechanisms of speech in children with dysphasia I applied some findings of cognitive linguistics. I used the method of case study, specifically the qualitative analysis of transcribed speech samples from children with diagnosed childhood dysphasia. Experimental material was collected from 2007 to 2009 by recording the samples of children speech, both spontaneous and from therapy in the Specjalist Psychological and Pedagogical Centre at Skawina. There were eleven children from five to ten years of age. Phonetic transcription was made with the use of the Slavic phonetic alphabet. For this purpose I employed the most appropriate computer font, that is Doulos SIL. The material was supplemented by the analyses of child records and by interviews with their parents. Obtained results showed that each of examined children manifested some signs of 'complex aphasia' (as named by Maria Zarębina).
 
The aim of my thesis was to conduct the linguistic analysis of speech samples in children with diagnosed childhood dysphasia, e.g.: trial separation and description of typical phenomena in all subsystems of language. Following Roman Jakobson, I assumed that developmental disorders of speech should be described in linguistic terms. My experimental model based on linguistic description of aphasia in adults by Maria Zarębina. To describe and explain the mechanisms of speech in children with dysphasia I applied some findings of cognitive linguistics. I used the method of case study, specifically the qualitative analysis of transcribed speech samples from children with diagnosed childhood dysphasia. Experimental material was collected from 2007 to 2009 by recording the samples of children speech, both spontaneous and from therapy in the Specjalist Psychological and Pedagogical Centre at Skawina. There were eleven children from five to ten years of age. Phonetic transcription was made with the use of the Slavic phonetic alphabet. For this purpose I employed the most appropriate computer font, that is Doulos SIL. The material was supplemented by the analyses of child records and by interviews with their parents. Obtained results showed that each of examined children manifested some signs of 'complex aphasia' (as named by Maria Zarębina).
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/285
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image