Niedostosowanie społeczne uczniów a niepowodzenia szkolne
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Domagała-Kręcioch, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 978-83-7271-485-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
uczniowieniepowodzenia szkolne
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Problematyką zarówno niepowodzeń szkolnych, jak i niedostosowania społecznego zajmowało się wielu pedagogów i
psychologów. Dużo uwagi poświęcono każdemu z tych zagadnień oddzielnie, natomiast w dostępnej i znanej mi
literaturze nikt nie próbował poddać badaniom obu problemów łącznie w kontekście szczegółowych zależności między
rodzajem niedostosowania społecznego i niepowodzeń dydaktycznych uczniów. Dotychczasowe wyniki badań jednoznacznie
wskazują na wyraźną zależność między badanymi zjawiskami, ale pozostają niestety wciąż na poziomie zbyt dużej
ogólności, w myśl której autorzy poprzestają jedynie na konstatacji, że zależność ta jest istotna.
Niniejsza praca składa się z dwóch części: teoretycznej (rozdział I i II) i empirycznej (rozdział III, IV i V).
Rozdział pierwszy poświęcony został analizie podstawowych pojęć wykorzystywanych w pracy, charakterystyce ucznia
znajdującego się w nowym reformowanym typie szkoły - gimnazjum. W rozdziale tym zawarte zostały treści związane z
podstawowymi właściwościami niedostosowania społecznego (objawy, rodzaje) i niepowodzeń szkolnych (przyczyny,
fazy). Wskazuje on na społeczno-edukacyjne konsekwencje obu przenikających się zjawisk. W rozdziale drugim
przedstawiona została metodologia badań własnych, z uwzględnieniem problemów pracy, metod, technik i narzędzi
badawczych, a także terenu i organizacji badań. Rozdział trzeci to szczegółowa analiza ilościowa i jakościowa
wyników badań dotyczących zjawiska niedostosowania społecznego wśród badanej młodzieży. Rozdział czwarty traktuje o
niepowodzeniach dydaktycznych gimnazjalistów poprzez wnikliwą analizę zebranego materiału badawczego. Wskazuje
główne przyczyny niepowodzeń edukacyjnych. Rozdział piąty stanowi syntezę dwóch poprzednich rozdziałów z próbą
ustalenia wzajemnych związków przenikających się zjawisk: niedostosowania społecznego i niepowodzeń dydaktycznych.
Pracę zamyka podsumowanie w postaci wniosków końcowych i tam też zostały zawarte wynikające z przeprowadzonych
badań postulaty.