• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Abstrakta w rozwoju języka dzieci i młodzieży

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (42.31MB)
Autor:
Gąsiorek, Krystyna
Promotor:
Zarębina, Maria
Język: pl
Data: 1987
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska pisana pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Zarębiny.
Streszczenie
W ciągu ośmiu lat nauki w szkole podstawowej dajemy uczniom mnóstwo pojęć i terminów i nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak one trwają, ile z nich się rozprasza i ginie, a ile jest w pełni przyswojonych. Celem pracy jest przedstawienie rozwoju /jeżeli on rzeczywiście istnieje/ przyswojenia rzeczowników abstrakcyjnych /wybranych z wszystkich podręczników szkolnych dla klasy I, III, V, VII/ i posługiwania się nimi przez uczniów z dwu środowisk: wielkiego miasta i dla porównania ze wsi. Autorzy "Słownika terminologii językoznawczej" utożsamiają 'abstractum' z rzeczownikiem abstrakcyjnym, pomijając inne części mowy. Autorka przyjmuje taki punkt widzenia tym bardziej, że uwzględnienie innych kategorii semantycznych powiększyłoby nadmiernie rozmiary pracy. Rozważania nad kompetencją językową określonych środowisk, zwłaszcza w dziedzinie leksyki, rozwijają się od niedawna. A. Szołtysek zwrócił uwagę, że "wszelkie badania empiryczne mowy w aspekcie tak synchronicznym, jak i diachronicznym nie są ściśle zadaniami lingwistycznymi, lecz socjolingwistycznymi". Temat rozprawy dotyczy problematyki socjolingwistyczno-dydaktycznej. Jego charakter interdyscyplinarny potwierdza przegląd literatury w części teoretycznej /rozdz. III/. Ostatni podrozdział tej części, tzn. omówienie treści programu szkolnego stanowi teoretyczną podstawę, determinującą wybór strategii przeprowadzania badań. Podstawowa część /rozdz. IV, V, VI, VII/ przedstawia sposoby opracowania materiału badawczego, analizę ilościową i jakościową efektów przeprowadzonych badań. Materiał wykorzystany w tej części pracy zbierany był w ciągu 4 lat metodą kwestionariuszy. Część trzecia /rozdz. VIII/ zawiera omówienie i graficzną interpretacje analiz.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2884
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image