dc.description.abstract | Celem pracy jest:
1. Opisanie pojęcia przeszkody w rozwoju osobniczym pojęć matematycznych na przykładzie badania rozwoju pojęcia granicy.
2. Jako drugi cel, podporządkowany temu pierwszemu, ale nie mniej ważny, przyjęliśmy opisanie pewnego podejścia do badań eksperymentalnych w dydaktyce matematyki, opartego z jednej strony na porównaniach historycznych, z drugiej - na wynikach badań psychologicznych Piageta i jego kontynuatorów.
Centralnym pojęciem jest pojęcie przeszkody epistemologicznej, które odgrywa rolę busoli zarówno w zamyśle badania jak analizie zebranego materiału. Wybór sytuacji eksperymentalnej zmuszającej do interakcji i komunikowania się, korzystnej zarówno dla rozwoju pojęć u uczniów jak i obserwacji tego rozwoju, jest wynikiem wzięcia pod uwagę wniosków wypływających z badań należących do psychologii społecznej.
Głównym wynikiem tej pracy jest sformułowanie pojęcia przeszkody epistemologicznej w rozwoju osobniczym pojęć matematycznych i, na podstawie przeprowadzonych badań dydaktycznych i analizy historycznej, opracowanie listy przeszkód epistemologicznych związanych z osobniczym rozwojem pojęcia granicy. | pl_PL |