“New Ukrainian school” : the present and the view to the future
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Nychkalo, Nellya
Źródło: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [89]-106
Język: en
Słowa kluczowe:
nowa szkoła ukraińskakoncepcja
standard kształcenia
kluczowe kompetencje
etapy reform
ustawa „O edukacji”
new ukrainian school
concept
standard of education
key competences
stages of reform
law "On education"
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule zostały ukazane główne postanowienia Koncepcji nowej szkoły
ukraińskiej, specyfika prac przygotowawczych do zatwierdzenia przez Radę Ministerstwa
Edukacji i Nauki Ukrainy oraz Zarządzenia Gabinetu Ministrów Ukrainy
nr 98 z 14.12.2016 r. w sprawie zatwierdzenia koncepcji realizacji polityki państwa w
obszarze reformy ogólnokształcącej szkoły średniej „Nowa szkoła ukraińska” na okres
do 2029 roku. Wyróżnione zostały składowe koncepcji, takie jak: kierunki oraz zadania
wdrożeniowe zgodnie z każdym kierunkiem. Zostały także przeanalizowane takie
obszary jak: znaczenie i treść głównych kompetencji absolwenta szkoły średniej (komunikacja
z państwem (język ojczysty w przypadku różnic) i języków obcych, umiejętności
matematyczne, kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych i technologii,
kompetencje informacyjne i cyfrowe, umiejętności życiowe, kompetencje obywatelskie,
przedsiębiorczość, ogólne umiejętności kulturowe, znajomość środowiska naturalnego
i zdrowy styl życia). Opisano podejścia do rozwoju nowego standardu ogólnego
szkolnictwa średniego. Przedstawiono trzy główne etapy reformy, które zostaną
przeprowadzone w latach 2018-2029. Zwrócono uwagę na nową ustawę Ukrainy „O
edukacji” (2017). The main provisions of the Concept of the new Ukrainian school, peculiarities
of the preparatory work for its approval by the Board of the Ministry of Education
and Science of Ukraine and the Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No.988-p
of 14.12.2016 On Approving the Concept for the Implementation of State Policy in the
Field of General Secondary Education Reform “New Ukrainian School” for the period
up to 2029 have been revealed. The components of the Concept, directions, tasks of
implementation in accordance with each direction are highlighted. The significance
and content of the main competences of the graduate of high school (communication
with the state (native in case of difference) and foreign languages, mathematical literacy,
competence in natural sciences and technologies, information and digital competence,
life skills, social and civil competencies, entrepreneurship, general cultural
literacy, environmental literacy and healthy life) have been analyzed. The approaches
to the development of a new standard of general secondary education are described.
Three main stages of the reform, which will be carried out in 2018-2029 have been
described. The attention to the new Law of Ukraine "On Education" (2017) has been
drawn.