• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 5/2017
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Labor et Educatio
  • Labor et Educatio ; Nr 5/2017
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“New Ukrainian school” : the present and the view to the future

Thumbnail
View/Open
"New Ukrainian School"... (669.6Kb)
Author:
Nychkalo, Nellya
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2017, nr 5, s. [89]-106
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
nowa szkoła ukraińska
koncepcja
standard kształcenia
kluczowe kompetencje
etapy reform
ustawa „O edukacji”
new ukrainian school
concept
standard of education
key competences
stages of reform
law "On education"
Date: 2017
Metadata
Show full item record
Abstract
W artykule zostały ukazane główne postanowienia Koncepcji nowej szkoły ukraińskiej, specyfika prac przygotowawczych do zatwierdzenia przez Radę Ministerstwa Edukacji i Nauki Ukrainy oraz Zarządzenia Gabinetu Ministrów Ukrainy nr 98 z 14.12.2016 r. w sprawie zatwierdzenia koncepcji realizacji polityki państwa w obszarze reformy ogólnokształcącej szkoły średniej „Nowa szkoła ukraińska” na okres do 2029 roku. Wyróżnione zostały składowe koncepcji, takie jak: kierunki oraz zadania wdrożeniowe zgodnie z każdym kierunkiem. Zostały także przeanalizowane takie obszary jak: znaczenie i treść głównych kompetencji absolwenta szkoły średniej (komunikacja z państwem (język ojczysty w przypadku różnic) i języków obcych, umiejętności matematyczne, kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych i technologii, kompetencje informacyjne i cyfrowe, umiejętności życiowe, kompetencje obywatelskie, przedsiębiorczość, ogólne umiejętności kulturowe, znajomość środowiska naturalnego i zdrowy styl życia). Opisano podejścia do rozwoju nowego standardu ogólnego szkolnictwa średniego. Przedstawiono trzy główne etapy reformy, które zostaną przeprowadzone w latach 2018-2029. Zwrócono uwagę na nową ustawę Ukrainy „O edukacji” (2017).
 
The main provisions of the Concept of the new Ukrainian school, peculiarities of the preparatory work for its approval by the Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No.988-p of 14.12.2016 On Approving the Concept for the Implementation of State Policy in the Field of General Secondary Education Reform “New Ukrainian School” for the period up to 2029 have been revealed. The components of the Concept, directions, tasks of implementation in accordance with each direction are highlighted. The significance and content of the main competences of the graduate of high school (communication with the state (native in case of difference) and foreign languages, mathematical literacy, competence in natural sciences and technologies, information and digital competence, life skills, social and civil competencies, entrepreneurship, general cultural literacy, environmental literacy and healthy life) have been analyzed. The approaches to the development of a new standard of general secondary education are described. Three main stages of the reform, which will be carried out in 2018-2029 have been described. The attention to the new Law of Ukraine "On Education" (2017) has been drawn.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/3183
Collections
  • Labor et Educatio ; Nr 5/2017

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image