Rocznik Naukowo-Dydaktyczny: Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 1281-1300 z 3302
-
Treści kształcenia dydaktycznego polonistów wobec uwarunkowań kulturowych procesu edukacyjnego
(1990)The present essay contains an attempt to answer the question how culture conditions educational process: the teaching of Polish, and, in consequence, how it influences the contents of didactic training in university ... -
W kręgu podręcznika obudowanego dydaktycznie
(1990)The importance of the didactic cover of a manual of literature for the pupils of high schools is closely connected with the acceptance of a given didactic conception of a manual. This favours a change in the gravity ... -
Kompleksowe podejście do interpretacji w szkolnym kształceniu i wychowaniu literackim
(1990)The author presents a e. stem of the methodical approaches to literary texts. This system is based upon the assumption according to which such texts are instruments of literary education at school. Thus the author points ... -
Poziomy czytania i kompetencja czytelnicza
(1990)The author analyzes reading as an elementary cultural activity which makes possible an individual and permanent reception of information from a verbal text. In the process, of the reading of a literary work he indicates ... -
Sytuacje komunikacyjne szkolnej lektury (o zastosowaniach pojęcia)
(1990)The author begins with the critical analysis of these sociological-and- literary expressions of a situation of communication in the teaching of literature which construct its generalizing scheme, opposite to other ... -
Zastosowanie pojęć wiedzy o kulturze w diagnozie procesu kształcenia literackiego w toku interakcji dydaktycznej
(1990)The essay deals with the investigation of the progress of interactions which take place in the process of literary training. Having accepted a diagnostic conception of this investigation the author wants to direct it in ... -
O zawodowej odpowiedzialności nauczyciela
(1990)The essay attempts at the defining of the essence of the professional role of a teacher, and reduces it to the constant playing with freedom. Being a teacher consists, as it were, in the tendency to influence the others. ... -
Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 133. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego 4
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1990)Za wzorem poprzednich zeszytów wyrosłych z zainteresowań i badań Zakładu Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego również obecny korzysta z przyjętej w rocznikach naukowych konwencji różnorodności doboru problematyki. Lektura ...