dc.description.abstract | W pracy zastosowano układ chronologiczno-problemowy, który z jednej strony był wynikiem przemyśleń autora, z
drugiej zaś został mu częściowo narzucony przez jakość i zakres materiału źródłowego. Rozdział I wstępny zawiera
charakterystykę województwa rzeszowskiego ze szczególnym uwzględnieniem warunków geograficznych, demograficznych,
rolnictwa, przemysłu i szkolnictwa.
Rozdział II poświęcony został genezie i powstaniu POSP zakończonej etapem prac przygotowawczych a następnie
uruchomieniem organizacji SP na Rzeszowszczyźnie. Jego zadaniem było ukazanie najistotniejszych działań
towarzyszących formowaniu się POSP.
Kolejne rozdziały dotyczą wyłącznie rozwoju i działalności organizacji na terenie województwa rzeszowskiego. I tak,
rozdział III ma za zadanie przedstawienie struktury zewnętrznej i wewnętrznej wszystkich jednostek organizacyjnych
SP, ich warunków materialnych, kadry, a także rozwoju sieci komend gminnych, powiatowych i hufców włącznie ze
stanem zorganizowania młodzieży.
Rozdział IV przedstawia działalność polityczno-wychowawczą SP. Określa on stopień realizacji założeń programowych z
uwzględnieniem tradycji ogólnoorganizacyjnych oraz w kontekście zadań stawianych organizacji przez władze
polityczne, administracyjne i SP. Zawiera on również aspekty organizacji życia społecznego młodzieży junackiej w
zespołach samorządowych.
Rozdział następny ma na celu zaprezentowanie dorobku kulturalnego POSP na terenie województwa rzeszowskiego oraz
rolę organizacji w umasowieniu sportu. Systematyczny wzrost zainteresowań junaków i junaczek tą działalnością
stanowi myśl przewodnią tego rozdziału.
Rozdział VI ukazuje przebieg szkolenia wojskowego w organizacji SP. Szczególny nacisk położono w nim na szkolenie
ogólnowojskowe w podstawowych jednostkach organizacyjnych SP: komendach i hufcach. Ponadto zawiera on wykaz stanu
ilościowego i jakościowego amunicji oraz treści dotyczące współpracy z wojskiem i LP2.
Przedostatni rozdział traktuje o kształceniu zawodowym młodzieży. Problematyka tam zawarta koncentruje się głównie
na kształceniu specjalistycznym w ośrodkach SP i na Przysposobieniu Rolniczym. Przedstawia on również udział
młodzieży w szkolnictwie zawodowym.
Rozdział VIII, a zarazem ostatni, ilustruje wkład pracy junaków i junaczek w rozwój ekonomiczny kraju oraz
województwa rzeszowskiego. Zawiera on także dane statystyczne stanu zorganizowania młodzieży w brygadach, wartość
wykonanych prac społecznych oraz zakres prac dorywczych i akcji. Charakterystycznym dla tego rozdziału było
ukazanie atmosfery pracy i zaangażowania w niej junaków.
W zakończeniu przedstawiono przebieg prac likwidacyjnych POSP na terenie województwa rzeszowskiego, stosunek
społeczeństwa do tej organizacji, a nade wszystko ocenę działalności SP na Rzeszowszczyźnie. Jest to ocena globalna
sporządzona w oparciu o oceny władz politycznych, administracyjnych, Komendy Głównej POSP oraz na podstawie
własnych wniosków autora.
Do opracowania tematu wykorzystano kilka metod badawczych, wśród których najbardziej przydatne okazały się: analiza
dokumentów, metoda statystyczna, wywiadu oraz częściowo historyczno-porównawcza. | pl_PL |