Rozwój mowy niezależnej i zależnej w języku uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (na podstawie lekcyjnych wypowiedzi mówionych i pisanych)
View/ Open
Author:
Kądziela, Wanda
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Zarębina, Maria
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
mowa niezależnamowa zależna
język mówiony i pisany
uczniowie klas IV-VIII
Date: 1984
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Praca doktorska pisana pod kierunkiem prof. dr hab. Marii Zarębiny.Abstract
Celem niniejszej pracy jest zbadanie rozwoju mowy niezależnej i zależnej w języku mówionym i pisanym uczniów klas
IV-VIII szkoły podstawowej, czyli określenie umiejętności posługiwania się przez nich elementami kształtującymi
strukturę tych wypowiedzeń w poszczególnych klasach.
Przedmiotem badań w zakresie mówionych i pisemnych wypowiedzi lekcyjnych są powstałe, w wyniku transformacji mowy
niezależnej na zależną i odwrotnie, następujące elementy tych wypowiedzeń, jaki typy i szyk czasowników
wprowadzających (verba dicendi et sentiendi) mowę niezależną, zależną; układ występujących po sobie konstrukcji z
przytoczeniami i mową zależną w tekstach ciągłych; rodzaje kontaminacji mowy zależnej z mową wprost; kwestie
fonologiczne i Odpowiadający im w piśmie zapis interpunkcyjny.
Temat rozprawy doktorskiej dotyczy problematyki dydaktyczno-językoznawczej.
Jego związek z różnymi dyscyplinami naukowymi przedstawiają poszczególne rozdziały, traktujące o stanie badań
językoznawczych, jak i o interdyscyplinarnym charakterze badań dydaktycznych nad mową niezależną i zależną,
Wielorakość ujęć językoznawczych tej problematyki, całe bogactwo i skomplikowane funkcje struktur tworzących mowę
niezależną, zależną i ich analiz, różnych teorii i metodologii, dość często nie uwzględnionych w pracach
dydaktycznych, uzasadniają obszerność rozdziałów poświęconych omówieniu tych zagadnień.
Z punktu widzenia tematu pracy najszerzej w analizie mowy niezależnej, zależnej w mówionych i pisemnych
wypowiedziach lekcyjnych potraktowano aspekt transformacyjny, rozwojowy i dydaktyczny. Interpretacja zebranego
materiału w świetle aspektu transformacyjnego pozwala uchwycić mechanizmy związane z niedostatkami najczęściej
stosowanych w praktyce szkolnej ćwiczeń, polegających na przekształcaniu mowy niezależnej w zależną i odwrotnie.
Przeprowadzenie analizy w aspekcie rozwojowym pokazuje kształtowanie się umiejętności posługiwania się przez
uczniów różnymi sposobami relacjonowanie cudzych słów, myśli w poszczególnych klasach.
W sensie dydaktycznym obserwacja procesu operowania konstrukcjami z mową niezależną, zależną dotyczy kwestii
usystematyzowania pracy nad wdrożeniem uczniów do poprawnego stosowania tych wypowiedzeń oraz planowego,
świadomego doboru ćwiczeń w tym zakresie.
W analizie zebranego materiału uwzględniono także inne aspekty, jak: gramatyczno-stylistyczny, normatywny,
ilościowy, dzięki którym udokumentować można różnice między funkcjonowaniem struktur mowy niezależnej i zależnej w
języku mówionym a pisanym.