• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rozwój mowy niezależnej i zależnej w języku uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (na podstawie lekcyjnych wypowiedzi mówionych i pisanych)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (26.85MB)
Autor:
Kądziela, Wanda
Promotor:
Zarębina, Maria
Język: pl
Słowa kluczowe:
mowa niezależna
mowa zależna
język mówiony i pisany
uczniowie klas IV-VIII
Data: 1984
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Praca doktorska pisana pod kierunkiem prof. dr hab. Marii Zarębiny.
Streszczenie
Celem niniejszej pracy jest zbadanie rozwoju mowy niezależnej i zależnej w języku mówionym i pisanym uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, czyli określenie umiejętności posługiwania się przez nich elementami kształtującymi strukturę tych wypowiedzeń w poszczególnych klasach. Przedmiotem badań w zakresie mówionych i pisemnych wypowiedzi lekcyjnych są powstałe, w wyniku transformacji mowy niezależnej na zależną i odwrotnie, następujące elementy tych wypowiedzeń, jaki typy i szyk czasowników wprowadzających (verba dicendi et sentiendi) mowę niezależną, zależną; układ występujących po sobie konstrukcji z przytoczeniami i mową zależną w tekstach ciągłych; rodzaje kontaminacji mowy zależnej z mową wprost; kwestie fonologiczne i Odpowiadający im w piśmie zapis interpunkcyjny. Temat rozprawy doktorskiej dotyczy problematyki dydaktyczno-językoznawczej. Jego związek z różnymi dyscyplinami naukowymi przedstawiają poszczególne rozdziały, traktujące o stanie badań językoznawczych, jak i o interdyscyplinarnym charakterze badań dydaktycznych nad mową niezależną i zależną, Wielorakość ujęć językoznawczych tej problematyki, całe bogactwo i skomplikowane funkcje struktur tworzących mowę niezależną, zależną i ich analiz, różnych teorii i metodologii, dość często nie uwzględnionych w pracach dydaktycznych, uzasadniają obszerność rozdziałów poświęconych omówieniu tych zagadnień. Z punktu widzenia tematu pracy najszerzej w analizie mowy niezależnej, zależnej w mówionych i pisemnych wypowiedziach lekcyjnych potraktowano aspekt transformacyjny, rozwojowy i dydaktyczny. Interpretacja zebranego materiału w świetle aspektu transformacyjnego pozwala uchwycić mechanizmy związane z niedostatkami najczęściej stosowanych w praktyce szkolnej ćwiczeń, polegających na przekształcaniu mowy niezależnej w zależną i odwrotnie. Przeprowadzenie analizy w aspekcie rozwojowym pokazuje kształtowanie się umiejętności posługiwania się przez uczniów różnymi sposobami relacjonowanie cudzych słów, myśli w poszczególnych klasach. W sensie dydaktycznym obserwacja procesu operowania konstrukcjami z mową niezależną, zależną dotyczy kwestii usystematyzowania pracy nad wdrożeniem uczniów do poprawnego stosowania tych wypowiedzeń oraz planowego, świadomego doboru ćwiczeń w tym zakresie. W analizie zebranego materiału uwzględniono także inne aspekty, jak: gramatyczno-stylistyczny, normatywny, ilościowy, dzięki którym udokumentować można różnice między funkcjonowaniem struktur mowy niezależnej i zależnej w języku mówionym a pisanym.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3803
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image