Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 45. Prace Pedagogiczne 1
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kulpa, Jan
Urbańczyk, Franciszek
Redaktor:
Kulpa, Jan
Urbańczyk, Franciszek
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
Język: pl
Data: 1972
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Wiedza pedagogiczna stanowi zasadniczą cechę wyróżniającą zakłady kształcenia nauczycieli. Im poważniejszy zakład kształcenia nauczycieli, tym poważniej potraktowane są w jego programach przedmioty pedagogiczne. Jest to szczególnie ważne w uczelniach wyższych kształcących nauczycieli, w których nie można zagubić troski o szersze spojrzenie na sprawy nauczycielskie, o kulturę pedagogiczną ściśle zespoloną z bogatą problematyką społeczną, niezbędną dla współczesnego nauczyciela.
Nauczanie przedmiotów pedagogicznych ma stosunkowo mało opracowań metodycznych, a zupełny ich brak daje się odczuwać w uczelniach wyższych. Wydaje się więc pilną sprawą podjęcie prac z tego zakresu dla poznania stanu rzeczywistego, dla ukazania stosowanych różnych form zajęć, dla wzajemnego poinformowania się o ich organizacji a wreszcie dla przeprowadzenia prób oceny ich efektywności.
W prezentowanych artykułach Części II znajdują się:
- propozycje badań, ich tematów, dotyczących problematyki wychowawczej w uczelniach kształcących nauczycieli,
- sprawozdania, propozycje i oceny różnych rodzajów ćwiczeń z pedagogiki, opartych na artykułach z czasopism, na pracy z tekstem, na hospitacjach i wycieczkach pedagogicznych,
- rozważania na temat wykładu z psychologii oraz prób naturalnego zainteresowania słuchaczy problematyką psychologiczną,
- próba określenia, przygotowania do pracy zawodowej studentów WSP w świetle ich ciągłej praktyki szkolnej.
Przedstawione prace i badania przeprowadzono w Wyższej Szkole Pedagogicznej na studiach pięcioletnich,
dysponujących skromnym wymiarem godzin zajęć. Ukazują one różne próby organizacji pracy, wskazują na konieczność dobierania najskuteczniejszych form do określonego materiału.
Zapoznanie się z nimi, krytyczna ocena ich skuteczności, może zachęcać do poszukiwania lepszych rozwiązań, pobudzać pomysłowość, pogłębiać organizację studiowania nauk pedagogicznych, zachęcać do dzielenia się własnymi lepszymi doświadczeniami.