Społeczne uwarunkowania sprawności fizycznej młodzieży pełnosprawnej i młodzieży z wybranymi niepełnosprawnościami
View/ Open
Author:
Karasiński, Michał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Plutecka, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wychowanie fizyczneniepełnosprawność
uszkodzenie słuchu
aktywność
społeczne warunki
Physical Education
disabilities
hearing impairment
activity
social factors
Date: 2019-02-18
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym dr hab. Katarzyny Pluteckiej, prof. UP.Abstract
Uwzględniając literaturę przedmiotu i własne doświadczenia przedmiotem badań własnych jest sprawność fizyczna
młodzieży sprawnej i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz młodzieży z uszkodzonym
słuchem. Celem podjętych badań było określenie czynników społecznych, jakie wpływają na wyniki sprawności
fizycznej, odpowiednie podejście do aktywności ruchowej oraz określenie konkretnych wskazówek zarówno dla rodziców
jak i nauczycieli pracujących z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Praca składa się z siedmiu rozdziałów. W pierwszym rozdziale ukazałem problematykę sprawności fizycznej oraz
wychowania fizycznego w świetle literatury przedmiotu. Zawiera ona wyjaśnienia terminologiczne, definicyjne oraz
rys historyczny. W rozdziale zamieściłem klasyfikacje niepełnosprawności oraz zróżnicowanie pojęć i definicji
dotyczących niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim oraz uszkodzenia słuchu.
W rozdziale drugim skoncentrowałem swoją uwagę na sprawności fizycznej wszystkich trzech badanych grup. Określiłem,
jakie umiejętności z zakresu wychowania fizycznego posiadają uczniowie w analizowanej grupie wiekowej, oraz czy i
jak istotnie różnią się od siebie pod względem umiejętności sprawnościowych.
W rozdziale trzecim przedstawiłem szkołę - jako główny czynnik środowiskowy w kształtowaniu sprawności fizycznej
uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz z uszkodzonym słuchem. W trakcie analizy tego rozdziału określiłem
m.in. jak wygląda przykładowy program nauczania wychowania fizycznego w szkołach specjalnych.
Czwarty rozdział dotyczył uwarunkowań społecznych sprawności fizycznej uczniów w świetle wybranych koncepcji i
badań. Z perspektywy ekosystemowej, U. Bronfenbrennera, a także z perspektywy badawczej. U. Bronfenbrenner
sugeruje, że to właśnie w środowisku znajdują się siły napędowe, które są źródłem zmian rozwojowych dziecka. Wpływ
środowiska na system pomocy rodzinie w ujęciu teorii ekologicznej ukazuje jak ważna wydaje się wspomniana teoria i
jaki posiada wpływ na poprawę statutu socjoekonomicznego rodziny.
W rozdziale piątym wyszczególniłem: przedmiot, cele, problematykę badań, zastosowane metody, techniki oraz
narzędzia badawcze. Przedstawiłem również ich organizację i przebieg oraz charakterystykę grup.
Rozdział szósty poświęciłem na analizę materiału empirycznego, w którym możemy zaobserwować m.in. analizę
empiryczną relacji rówieśniczych panujących w omawianych grupach badawczych. W tym rozdziale możemy również
przeanalizować wyniki testu sprawnościowego Eurofit, jako głównego punktu odniesienia w stosunku do dalszych
rozważań naukowych, a także znaczenie rodziny, stylu wychowania, czynników zewnętrznych oraz środowiska szkolnego
na wybrane wskaźniki sprawności fizycznej wśród biorących udział w badaniu respondentów
W rozdziale siódmym opisuję wnioski i formułuję postulaty pedagogiczne wynikające z badań własnych. The research objective concerns physical fitness and their external conditions for children with intellectual
disabilities to a light degree, children with hearing impairment and non-disabled children from the control group.
The thesis in the theoretical part describes the analysis of the literature on the subject of physical fitness,
physical activity, as well as the definition and classification of the concepts of intellectual disability and
deafness. The study of Polish and foreign authors regarding the physical fitness of disabled and deaf children as
well as comparisons of tests to the most current ones are analyzed.
In the further part of the theoretical chapter you can read about the school as the main environmental factor in
shaping the physical fitness of students with intellectual disabilities. In this chapter you can find the physical
education curriculum in special schools as well as the personality predispositions of teachers teaching in this
type of institutions. It is possible to analyze what the preferred characteristics of teachers working in special
schools are and what differences can be observed compared to people teaching in mainstream institutions.
In the further part of the theoretical considerations, I provide (provided) a description of parenting styles and
their influence on shaping the awareness of young people, including sport awareness. We also can find (there
numerous) studies comparing parenting styles, where the results often make parents aware of the consequences of a
specific style of their children education.
In thesis, I used the questionnaire for parents of the students with intellectual disabilities and with hearing
impairment. It contains a data sheet, information on the structure, socioeconomic status, as well as other
information about the students under study, their relationship with the peer environment and about the field of
work of the physical education teacher.
At the end of the work, conclusions and postulates for pedagogical work were presented that can help both teachers
in special schools and families of children with selected disabilities, fulfilling the function of a kind of guide
to work with children who special educational needs.