Wybrane uwarunkowania korzystania z Internetu przez młodzież słyszącą i młodzież z uszkodzonym słuchem
View/ Open
Author:
Michalczyk, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Plutecka, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Internetgłuchota
młodzież
uzależnienie
wirtualna komunikacja
Internet
deafness
youth
addiction
virtual communication
Date: 2019-10-09
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Instytut Pedagogiki Specjalnej. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Katarzyna Plutecka, prof. UP.Abstract
Niniejsza praca doktorska przedstawia problematykę specyfiki korzystania z Internetu przez młodzież słyszącą oraz
młodzież z uszkodzonym słuchem. Głównym jej aspektem jest ryzyko problematycznego korzystania z sieci, które w
konsekwencji prowadzić może do uzależnienia od tego medium. Ryzyko to skorelowane jest ściśle z czynnikami
osobowymi, takimi jak ogólne poczucie samotności, prospołeczność, poczucie bezradności, poziom agresji, brak
poczucia zagrożenia czy poziom samooceny młodych ludzi. Końcowa część niniejszej rozprawy zawiera postulaty
skierowane do wychowawców, rodziców oraz młodzieży nastawione na zminimalizowanie ryzyka problematycznego
korzystania z sieci i ewentualnego uzależnienia od Internetu. The doctoral dissertation presents the issue of using the Internet by hearing youth and hearing impaired youth.
The main aspect is the risk of problematic using the Internet which may lead to Internet addiction in
consequence. This risk is very close correlated with personal factors such as a general sense of loneliness,
prosociality, emptiness, the level of aggression, the sense of security or the level of self-esteem of young
people. The final part of this dissertation includes postulates addressed to educators, parents and young people
focused on minimizing the risk of problematic Internet using and the risk of Internet addiction.