Start i adaptacja młodych nauczycieli w środowisku zawodowym i społecznym
View/ Open
Author:
Malinowski, Leszek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Długosz, Janina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
nauczycieladaptacja
środowisko zawodowe
Date: 1980
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Praca doktorska napisana w Instytucie Nauk Pedagogicznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie pod kierunkiem naukowym doc. dr Janiny Długosz.Abstract
Zachodzące przemiany w życiu społecznym wpływają na kształtowanie się osobowości poszczególnych jednostek.
Pojawiają się nowe formy zachowań i postępowania determinowane przez nowe sytuacje wynikające z układu stosunków
i pełnienia ról społecznych.
Zmiany te jednak nie są jednorazowe, nie mają charakteru trwałego, gdyż ulegają ciągłej modyfikacji, wymagają od
jednostki wchodzącej w życie dorosłe korygowania swej postawy, umiejętnego wrastania w nowe środowisko. Proces
ten ogólnie nazywany adaptacją zasadza się zarówno na czynnikach ekonomicznych, jak również ma aspekt społeczno-
wychowawczy.
Sam wybór zawodu nauczycielskiego a potem identyfikacja z nim wydawała mi się problemem godnym badań, bo właśnie
w tym zawodzie w najbardziej wyraźny sposób można dostrzec na przestrzeni czasu zachodzące zmiany, tak w
motywacji podejmowania zawodu jak również w szeregu innych czynników wpływających na pomyślne wypełnianie
obowiązków zawodowych. W tym też okresie pracy zawodowej w większości przypadków zapadają najważniejsze życiowe
decyzje dotyczące tak miejsca pracy, jak również życia osobistego. Następuje pełna identyfikacja zawodowa lub
rozczarowanie. Dochodzi do wiązania się z danym środowiskiem na całe życie, lub po niedługim okresie zmiana
miejsca pracy, a w niektórych wypadkach i zawodu.
Te między innymi względy powodują konieczność dogłębnego poznania czynników determinujących działalność zawodową
i wrastanie w społeczność młodego nauczyciela.
Wydaje się bowiem nader pilną potrzebą stworzenie określonego regulaminu postępowania z młodym nauczycielem
wkraczającym na drogę zawodową. Jest to możliwe poprzez dogłębne poznanie całościowej problematyki tego procesu.
Proces ten jednak jest bardzo złożony, stąd też i możliwości moje jako jednego badacza nie mogły ze zrozumiałych
względów objąć całości problematyki. Pragnąłem wykazać, że adaptacja przebiega w dwu płaszczyznach wzajemnie na
siebie oddziaływujących. Przede wszystkim w pierwszym okresie proces ten jest bardziej nastawiony na działalność
zawodową a następnie przechodzimy do uspołecznienia działań nauczycielskich. Zwróciłem uwagę na ciągłość procesu
adaptacyjnego bez konieczności jego dzielenia na podokresy, z jednoczesnym uwypukleniem czynników wspomagających
pomyślne wejście do zawodu.
Zwrócenie uwagi na czynniki pozazawodowe, mimo że zostały one ujęte być może w sposób uproszczony, wymagają
dalszych badań.
Podjęcie problematyki badań, tak ważnej dla całości grupy zawodowej nauczycieli, było możliwe dzięki przychylnemu
stosunkowi do tematu osób mi bliskich. W tym miejscu pragnę serdecznie podziękować doc. dr Emilowi Szewczykowi za
udzielenie szeregu cennych rad i wskazówek, które pozwoliły we właściwy sposób spojrzeć na zebrany materiał
badawczy i doprowadzić pisarskie opracowanie do końca. Jednocześnie dziękuję za serdeczny stosunek do podjętego
zamierzenia i pokierowanie dalszymi losami niniejszej pracy doc. dr Janinie Długosz. Za opiekę w trakcie studiów
i wsparcie moralne w chwilach trudnych pragnę w tym miejscu podziękować doc. dr hab. Irenie Isterewicz. Dziękuję
serdecznie mojej rodzinie za cierpliwość i wyrozumiałość w trudnym okresie studiów i pisania pracy.
Temat opracowany na podstawie materiałów zebranych w badaniach na terenie województwa piotrkowskiego w roku 1977.