Plany życiowe wychowanków zakładów poprawczych typu resocjalizacyjno-rewalidacyjnego - treści i korelaty
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pająk, Katarzyna
Promotor:
Mikrut, Adam
Język: pl
Słowa kluczowe:
plany życioweniepełnosprawność intelektualna
zakłady poprawcze resocjalizacyjno-rewalidacyjne
life plans
intellectual disability
correction facilities of resocialization-rehabilitation type
Data: 2019-11-13
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Instytut Pedagogiki Specjalnej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. UP Adama Mikruta.Streszczenie
W prezentowanej pracy podjęto tematykę planów życiowych, ich treści i korelatów u wychowanków zakładów
poprawczych typu resocjalizacyjno-rewalidacyjnego.
Część teoretyczna pracy odnosi się do analizy tematyki planów życiowych, zaburzeń w zachowaniu, czynów karalnych,
zakładów poprawczych. Ponadto przedstawiono także zagadnienia dotyczące oddziaływań resocjalizacyjnych,
przygotowania do zwolnienia i usamodzielnienia wychowanka opuszczającego zakład poprawczy.
Badania przeprowadzono w grupie 38 chłopców przebywających w zakładach poprawczych resocjalizacyjno-
rewalidacyjnych. Treści planów życiowych analizowano pod kątem: planów edukacyjno-zawodowych, celów i dążeń
materialno-bytowych, planów osobistych i rodzinnych, planów dotyczących czasu wolnego. Analizy statystyczne
obejmowały związki pomiędzy planami życiowymi a czynnikami indywidualnymi oraz czynnikami środowiskowymi.
Do grupy czynników indywidualnych zaliczono: wiek badanych wychowanków, stopień niepełnosprawności intelektualnej
chłopców, charakter popełnionego przez nich czynu, długość pobytu w zakładzie poprawczym, preferowane przez
wychowanków wartości, samoocenę, lęk, poczucie umiejscowienia kontroli, świadomość własnej niepełnosprawności,
typ zaburzeń w zachowaniu. Z kolei do grupy czynników środowiskowych zaliczono: strukturę rodziny i postawy
rodzicielskie oceniane przez badanych chłopców. The presented work focuses on the topic of life plans of youths staying at correction facilities of
resocialization-rehabilitation type, as well as the content and correlates of the plans.
The theoretical part refers to analysis of the above mentioned life plans, behavioural disorders, criminal
offences, correction facilities. Moreover, questions concerning resocialization effects, preparation for
correction facility release and transition to independent living of a youth released have been raised.
The study included 38 boys staying at correction facilities of resocialization- rehabilitation type. The content
of their life plans was analysed with regard to the following: educational and career plans, material and living
standard objectives, personal aims and family planning, plans concerning spending leisure time. Statistical
analysis included connections between life plans and individual as well as environmental factors.
The individual factors group involves: the age of the youths undergoing the study, the degree of the boys'
intelectual disability, the nature of the offence committed by them, the length of their stay at the correction
facility, the values preferred by them, self-assessment, fear, the sense of positioning control, the awareness of
their own disability, the type of disorders in their behaviour. In contrast, the environmental factors group
involves: family structures and parental attitude assessed by the boys involved in the study.