Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP): Recent submissions
Now showing items 1061-1080 of 1434
-
Agresja młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną : uwarunkowania i przejawy
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2005)W powszechnej opinii, wspartej wynikami badań empirycznych, lata transformacji społeczno-ustrojowej przyniosły, obok wielu pozytywnych zmian w życiu społecznym, również znaczny wzrost różnego rodzaju patologii społecznych, w ... -
Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Obecnie można mówić o dwóch etapach realizacji obowiązku szkolnego w szkole podstawowej przez dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kształcenie na pierwszym etapie szkoły podstawowej przyjęło charakter zintegrowany, co ... -
Szkolnictwo parafialne Krakowa w XVII wieku
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001) -
Przysposobienie wojskowe w odrodzonej Polsce do roku 1926
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001) -
Nauczyciele przyszłej szkoły
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2000)Nauczyciel lub Pedagog, który w starożytnej Grecji był rozumiany jako „prowadzący chłopców”, pojawił się od momentu powstania szkoły. Od czasów Ateńczyka Isokratesa (436-338 p.n.e.), który prowadził pierwszą regularną ... -
Uwarunkowania postaw : nauczyciele i inne grupy zawodowe wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2000)This paper consists of two parts: in part one, theoretical frames of empirical investigations are set forth, and these are then considered in part two. Chapter One deals with a school integration problem. Upon the ... -
Wpływ elementarnej umiejętności czytania na osiągnięcia w nauce uczniów klas pierwszych szkół wiejskich
(1996)Celem podjętych badań było poznanie związku zachodzącego pomiędzy elementarną umiejętnością czytania a postępami w nauce dzieci w środowisku wiejskim. Skoncentrowano się na: określeniu poziomu gotowości do nauki czytania ... -
Funkcje psychologii w dobie przemian społeczno-kulturowych w Polsce
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1997)Rozważania stanowiące treść tej książki koncentrują się wokół funkcji, jakie winna spełniać psychologia w dobie kultury przełomu, w obliczu przemian społeczno-oświatowych zachodzących aktualnie w naszym kraju. W ciągu ... -
Tematy systemowe w przedszkolu : geneza i założenia, planowanie i przykłady
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1995) -
Podmiotowość uczniów - pedagogiczne postulaty a rzeczywistość : na podstawie badań przeprowadzonych w wybranych państwowych i niepaństwowych liceach ogólnokształcących w Krakowie
(1996)W pracy zaprezentowano nowe spojrzenie na istotę podmiotowości i możliwości jej diagnozowania (jednym z zadań badawczych była normalizacja skonstruowanego kwestionariusza Skali Poczucia Podmiotowości). W części teoretycznej ... -
Wychowawczo-opiekuńcza funkcja rodziny polskiej na tle współczesnych przemian społeczno-ustrojowych
(1996)Dynamika przemian społeczno-ustrojowych sprzyja zmianom postaw, obyczajów, zachowań, mentalności lecz budzi tęsknotę za tradycją. Różnorodne wzorce życia i zachowań asymilowane są do kultury bycia dnia codziennego i życia ... -
Kryzys i zmiana : studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Przemiany edukacyjne, które dokonały się w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, na pewno nie mogą być jednoznacznie ocenione, gdyż obok wielu niewątpliwych dokonań w oświacie (np. w zakresie tworzenia nowych podstaw prawnych ... -
Pedagogiczne i psychospołeczne uwarunkowania postaw nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych
(1998)Prezentowane w pracy badania miały na celu określenie predyktorów wyznaczających postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych w porównaniu z osobami wykonującymi odmienny zawód. Jako grupy kontrolne ... -
Obraz samego siebie a zachowanie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Pedagogika współczesna stawia sobie trzy podstawowe pytania: 1. Kim jest człowiek? 2. Kim się staje pod wpływem działania? 3. Kim ma być człowiek? Pytania te odnoszą się do trzech sfer rzeczywistości pedagogicznej, w ... -
Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole : oczekiwania a rzeczywistość
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Współczesna szkoła przestaje być wyłącznie placówką nauczającą, wyposażającą uczniów w wiedzę, a staje się w coraz większym stopniu ośrodkiem wszechstronnego oddziaływania wychowawczego na dzieci i młodzież. Oddziaływania, ... -
Edukacyjne aspekty pracy amatorskich zespołów folklorystycznych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)W dobie globalizacji niezwykle ważne jest zachowanie tożsamości narodowej, której podstawą jest m.in. kultura ludowa. Amatorski ruch artystyczny - w tym folklorystyczny - jest ważnym ogniwem w procesie wielostronnego ... -
Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001)Od wielu lat przedmiotem zainteresowań badawczych Autora jest edukacja ogólnotechniczna uczniów klas I-III szkoły podstawowej. W niniejszej rozprawie, na podstawie swych bogatych doświadczeń, podjął próbę opracowania ... -
Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001)Problem kształtowania postaw proekologicznych uczniów klas I-III wydaje się być coraz bardziej aktualny. Zagadnienia związane z nauczaniem środowiskowym są w coraz szerszym zakresie przedmiotem zainteresowania dydaktyków ... -
Studia i materiały z dziejów przysposobienia wojskowego w Polsce w latach 1918-1926
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001)W odradzającej się po I wojnie światowej II Rzeczypospolitej władze wojskowe przywiązywały ogromną wagę do tworzenia wyszkolonych rezerw dla armii i popierały zarówno rozwój różnych organizacji paramilitarnych, jak i ... -
Przygotowanie dzieci do szkoły w warunkach rozwijającego się wychowania przedszkolnego na ziemiach polskich : (druga połowa XIX wieku - 1918 rok)
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1999)W części empirycznej ukazałam: 1. Walory zastosowania konkretnej metody diagnozowania dzieci za pomocą „Kwestionariusza pojęć i poglądów” J.W. Dawida, w wersji zmodyfikowanej przez A. Szycównę. 2. Transformację ...