Jawne i niejawne wartości rodziców a wartości ich dorosłych dzieci
Author:
Mudyń, Krzysztof
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: W poszukiwaniu międzypokoleniowej transmisji wzorców zachowań, postaw i wartości / red. nauk. Krzysztof Mudyń. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013. - S. [85]-123.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wartości rodzicówwartości dorosłych dzieci
wartości jawne i niejawne
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Czy istnieją zależności między wartościami rodziców a ich dorosłych dzieci? Czy więcej zależności wiąże się z osobą ojca czy matki? Czy więcej zależności dotyczy córek czy synów? Czy dotyczą one wartości jawnych (deklarowanych) czy niejawnych? Aby uzyskać odpowiedź na ww. pytania, przebadano cztery grupy diad: ojcowie-synowie, ojcowie-córki, matki-synowie i matki-córki. Każda z grup składała się z 50 diad. Wykorzystano dwie metody: SVS Schwartza do badania wartości jawnych i RN-02 Mudynia w odniesienie do wartości niejawnych. Analiza wyników metodą regresji wielokrotnej wykazała, że: 1) więcej współzależności między rodzicami a dziećmi, lecz tylko na poziomie wartości jawnych, wiąże się z osobą ojca niż matki, a w przypadku wartości niejawnych - odwrotnie, 2) na poziomie wartości jawnych zdecydowanie więcej współzależności odnotowano w odniesieniu do córek niż do synów, a w przypadku wartości niejawnych - odwrotnie. Wyniki te sugerują odmienność mechanizmów przekazu międzypokoleniowego w poszczególnych diadach, tj. w zależności od płci rodzica oraz dziecka.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej
Adamek, Irena; Szarota, Zofia; Żmijewska, Ewa (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2013)Poszukiwanie wartości rudymentarnych czy też summum bonum (wartości najwyższej) nie było celem przedstawianego Czytelnikowi zbioru. Intencją redaktorek tomu było zabranie głosu w interdyscyplinarnym dialogu dotyczącym ... -
Aksjologiczne orientacje wychowania
Adamczyk, Dariusz; Kaleta-Witusiak, Małgorzata (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)Celem niniejszej książki jest analiza zagadnienia wartości, zwłaszcza moralnych, podstaw wartości, a także ukazanie ich w perspektywie wychowania. Wartości moralne w wychowaniu stanowią główny nurt podjętej analizy. ... -
Krytycyzm - wartością czy antywartością edukacji?
Czaja-Chudyba, Iwona (2013)Zamierzeniem niniejszego tekstu jest zatem krótka refleksja na temat wartości krytycyzmu w edukacji, wskazanie jego rodzajów oraz pozytywnych i negatywnych konsekwencji przyjmowania postawy (orientacji) krytycznej. Chociaż ...