Studia de Arte et Educatione: Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 41-60 z 193
-
Obsesje Seweryna. Wokół problemów tożsamościowych bohatera dramatu Jarosława Iwaszkiewicza Kosmogonia
(2012)The article concentrates on the drama Cosmogony by Jaroslaw Iwaszkiewicz. It presents the identity problems concentrated around the main character. Next, the article describes Seweryn, the male character of the story and ... -
Gra. Dzieło sztuki i reklama
(2012)Artistic advertisement, being an aesthetic-persuasive construct, and its reception may be analysed in terms of a game between the company, the artist, and the recipient. Depending on the competence of the artist, and the ... -
Relacje ekwiwalencji w reformulacjach parafrastycznych na płaszczyźnie dyskursu
(2012)The article presents a discussion of semantic and pragmatic equivalence relations that occur between the elements of a paraphrase. The process of reformulation is understood as an element of the communication strategy, ... -
Tożsamość – myślenie – język. Sprawozdanie i postulat interdyscyplinarności
(2012)The article is an attempt to present, in a synthetic way, the achievements of the humanities, and to some extent also of the natural sciences, concerning human identity, thinking and language. In the article, attention ... -
Twórczość rysunkowa Zbigniewa Herberta a inspiracje antyczne
(2012)Zbigniew Herbert, a man of great erudition as well as profound feelings towards the culture of Antiquity, becomes sometimes a victim of too schematic reading of his writings. He is said to have been either a eulogist of ... -
Dante Gabriel Rossetti – „wielki Włoch dręczony w piekle Londynu”
(2012)The aim of the dissertation is to show the artistic profile of Dante Gabriel Rossetti, a painter, a poet and the founder of The Pre-Raphaelite Brotherhood, with reference to his Anglo-Italian identity. The paper begins ... -
Transformation of American Indian identity by the United States Government and early settlers
(2012)Artykuł podejmuje kwestię wpływu działań rządu amerykańskiego na przestrzeni lat na tożsamość rdzennych mieszkańców Ameryki. Autor analizuje poszczególne działania kolonialistów, a następnie reakcje rządu federalnego, w ... -
“And you’ve heard of ancient glories both renowned in song and story” – the role of folklore in the formation of Scottish identity and its influence on the creation of Scotland as a brand
(2012)Artykuł podejmuje kwestię wpływu folkloru i lokalnej tradycji kulturowej na kształtowanie się tożsamości Szkotów zamieszkałych w górach oraz na wyspach. Poddaje analizie wspomniane wyżej wpływy z punktu widzenia ich ... -
Tekst jako płaszczyzna mediatyzująca pomiędzy Zagładą a podmiotem postpamięci. Studium trzech przypadków
(2012)The essay presents problem of post-memory entity mediation in experience of the Holocaust. It analyzes three literary texts and presents concrete cases, in which the second generation of survivor's descendants are located ... -
Pamięć rzeczy minionych. Kresy i literatura wobec współczesnego poczucia tożsamości
(2012)Article shows the problems of cultural heritage and self-identification, giving examples based on the frontier themes in literature, particularly – on the themes of Kresy – the former east borderlands of Rzeczpospolita ... -
Edukacja szkolna wobec identyfikacji narodowych
(2012)The article presents an educational reality diagnosis from the perspective of the shaping of students’ national identity. The background for changes in the relationship between school and youth outlined in the article ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 124. Studia de Arte et Educatione 7. Tożsamość w literaturze i sztuce czasów nowoczesnych i w epoce postmodernizmu. Ujęcie transdyscyplinarne
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)Zbiór prezentuje artykuły przygotowane w związku z badaniami nad tożsamością w różnych dziedzinach kultury, szczególnie w czasach najnowszych, ale także w wybranych przykładach twórczości dawniejszej. Zawiera proste ... -
Obraz współczesny, czyli w co gramy
(2011)At the beginning a sign was a signum. It manifested itself through the presence of human experience, beliefs, hopes and their participation in culture in the core of the word-sign – a word which, as was believed, attempted ... -
Malarstwo – zguba i ocalenie
(2011)Polish language textbooks have changed greatly since their introduction into the educational system. The illustrative part is currently strongly emphasised as it is a factor that may determine teachers’ choice. The author ... -
Obraz we współczesnych podręcznikach szkolnych do języka polskiego. Refleksja nad książkami szkolnymi do literatury i kultury w gimnazjum
(2011)The article concentrates on the functioning of materials in literature and culture textbooks for lower secondary school students. Its author reflects on a picture and its place in didactics. He situates the picture in ... -
„Czytanie” obrazu jako inspiracja do filozofowania na lekcji języka polskiego. Buty van Gogha w szkolnej „Sokrates café”
(2011)The article deals with the issue of legitimacy, function, place, selection and the role of sensible presence of paintings as a material analyzed during the classes of the Polish language for students aged 10 to 12. The ... -
Ilustrowanie jako zapis doświadczenia kreacji
(2011)In the first part of this article the author describes a book “Magiczne kamienie” (“Magic stones”) which engages its reader into some activities that are later on noted down in the form of a text and stone illustrations. ... -
Ilustracje dla dzieci Józefa Wilkonia
(2011)The sketch treats about selected examples of Józef Wilkoń’s illustrations for children books. The artist has been collaborating with publishing houses since 1957 and is continuously improving his artistic techniques. He ... -
Czytanie i oglądanie z dzieckiem. Wybrane problemy ilustracji we współczesnych książkach dla dzieci
(2011)The author of the article discusses the issue of illustrations in children books. She places the problems connected with the topic in a wider historical and social context by taking the relationship between the editorial ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 100. Studia de Arte et Educatione 6. Wokół słowa, obrazu i edukacji
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011)Trudno w jednym tomie Rocznika zawrzeć wielość problematyki związanej z połączeniem obrazu i tekstu. Czas zmienia zarówno dostępność literatury, możliwości jej zapisu i przechowywania, jak i gusty czytelników. Nie ...