Wyzwania edukacji międzykulturowej w Polsce wśród mniejszości etnicznych - przykład grupy romskiej, wybrane problemy
Autor:
Pabis, Katarzyna
Źródło: (Kontro)wersje wielowymiarowości współczesnej edukacji / red. nauk. Wanda Jakubaszek, Danuta Topa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. - S. [182]-203
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacjaedukacja międzykulturowa
Romowie
mniejszość
etniczność
mniejszość etniczna
education
intercultural education
the Romani/Roma
minority
ethnicity
ethnic minority
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł jest próbą ukazania, w kontekście ostatnich lat - od 6 stycznia 2005 r.,
czyli od momentu zaistnienia ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych
oraz o języku regionalnym - wydarzeń dotyczących edukacji międzykulturowej
i towarzyszących jej inicjatyw związanych z jedną z grup etnicznych
zamieszkujących Polskę, grupą romską. Autorka prezentuje informacje na temat
działalności instytucji państwowych zajmujących się problematyką mniejszości
narodowych i etnicznych. Omawia także programy rządowe oraz unijne
kierowane do ludności romskiej, a także inicjatywy regionalne i lokalne, które
przyczyniają się do likwidacji barier między grupą romską i nieromską. The article is an attempt to show the events of intercultural education
and the accompanying initiatives addressed at one of the ethnic groups
living in Poland, namely the group of Roma. The presentation is set in the
context of recent years, after January 6th, 2005, when the Act of January
6th, 2005 on national and ethnic minorities and on the regional languages
was passed. The author of the paper presents information on the
activities of state institutions dealing with issues of national and ethnic
minorities. She also discusses government and EU programs aimed at the
Roma population, as well as regional and local initiatives that contribute
to the elimination of divides between the group of the Romani and the
non-Romani people.