Przeglądaj Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 122
-
Akademickie a szkolne czytanie tekstu literackiego (zróżnicowanie potrzeb i możliwości badacza i ucznia jako odbiorców)
(2010)The concept of reading is understood differently by the academic researchers and by the psychoeducators who deal with the praxeology of organizing the school process of acquiring reading skills. For the literary experts, ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4. Kondycja słowa w edukacji polonistycznej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2013)Tom Kondycja słowa w edukacji polonistycznej powstał w reakcji na zmieniającą się rzeczywistość. Słowo, język, jego używanie było i wciąż jest niezwykle ważne, choć zmieniające się otoczenie także na tym polu wymusza oraz ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 161. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5. Miejsca wspólne i odmienne. Dydaktyka literatury i języka polskiego w kręgu tradycji KEN?
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014) -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 71. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2010) -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 79. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2010)Niezależnie od ewentualnych i pewnie uzasadnionych domniemywań, iż poprzez prezentację niniejszego zbioru chodzi nam głównie o zademonstrowanie lokalnego, typowo krakowskiego, by nie powiedzieć – galicyjskiego upodobania ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 94. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 3
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011) -
Antropologia literacka jako perspektywa dla dydaktyki polonistycznej
(2010)The text indicates literary anthropology as a method offering Polish studies at school interpretation tools adequate to after-modern cultural conditions. However, the structural paradigm of the humanities is recognized ... -
Antropologiczny wymiar tradycji i współczesności
(2010)The purpose of this article is to draw attention to activities, research and publications of academics from the Literature and Polish Language Didactics Department of the Pedagogical University of Cracow, which have been ... -
Badawczo-naukowe obligacje dydaktycznych seminariów magisterskich
(2010)Characteristics of MA seminars in Polish language and literature didactics allows us to attempt to identify those features that determine the seminars’ independence within the specialization course of studies. While ... -
Biblijne czytania na lekcjach języka polskiego
(2010)The author recalls the disputes on the presence and functioning of the Bible at school, and presents the models of “conduct” applied to biblical texts in Polish lessons. It is suggested that the Bible could be read not ... -
Czy kminię? – czyli o języku młodzieży
(2013)The author reviews literature relating to the language of young people. She selects information which relate to distinctive features of this language variety. She also deliberates on different functions of slang used by ... -
Czytając Herberta. Poezja autora Rovigo w świetle sztuk plastycznych i muzyki
(2010)In the first section of the article, those poems by Zbigniew Herbert (1924–1998), which contain reflections on art are presented. Secondly, an attempt is made at establishing the relation between Herbert’s poetry and ... -
„Czytanie miasta” – projekt edukacyjny realizowany w klasie III Gimnazjum nr 1 w Swarzędzu
(2011)The outline of theoretical foundations for the development and realization of the educational projects is accompanied by an account of an interdisciplinary educational project which had the form of an urban game “Czytanie ... -
Doświadczenie dawności i współczesność w przestrzeni miasta. Jak kształtować postawy obywatelskie, realizując projekty edukacyjne?
(2011)In the times of widespread aspirations for globalization it is necessary to undertake actions that will incorporate education with glocalisational phenomena i.e. phenomena which combine locality and globality. The article ... -
Dwa mitologiczne pojedynki: Dawida z Goliatem, Hektora z Achillesem
(2010)The author of the article examines two mythological duels: Hector and Achilles’ and David and Goliath’s . They serve completely different literary and ideological goals. In the first duel, two godly heroes stand to fight: ... -
Dydaktyka literatury polskiej i języka polskiego – nauce i szkole
(2010)Didactics of Polish language and literature is based on many disciplines. It joins science and methodology, and they complement each other. Whoever wants to follow this complex and syncretic discipline has to be both a ... -
Dydaktyka ortografii a komputer i Internet
(2010)The author raises an important issue of an erroneous belief which exists among pupils, university students, some schoolteachers and academics, that an automatic Spell Check feature available in computer word processors ... -
Edukacja nieformalna. Polonista jako lider i animator społeczności lokalnej, czyli nowe wyzwania humanistyki XXI wieku
(2010)Polish philology-oriented knowledge is an interdisciplinary area. Therefore a good Polish philology researcher should combine language- and literature-related skills, but also, especially nowadays, cultural, medial and ... -
Edukacja polonistyczna w perspektywie tradycji i nowoczesności – na podstawie analizy podręczników To lubię! i Sztuka pisania
(2010)The article addresses issues involved in educating children and young people of the primary school and secondary schools. It looks at the design of this area in Polish education in the context of tradition. The exposition ...